Mikä puun maku? Nikotiinipussien makuaineet ovat haaste valvonnalle
Keväästä 2023 asti Suomen markkinoilla on ollut uusi tuoteryhmä – nikotiinipussit. Fimea vapautti ne lääkelain alaisuudesta ja saman kevään aikana hallitusohjelmassa päätettiin, että ne otetaan tupakkalain piiriin ja niiden myynti sallitaan.
Valviraan alkoi sadella kysymyksiä siitä, miten pitää menetellä nikotiinipusseihin liittyvää liiketoimintaa perustettaessa. Nikotiinipusseja alettiin myydä päivittäistavarakaupoissa, erilaisissa verkkokaupoissa, erikoisliikkeissä, huoltoasemilla ja jopa suutareissa.
Nikotiinipusseja alettiin myydä jopa suutareissa
Ihmiset huomasivat, että nikotiinipussit voisivat olla hyvä bisnes. Samalla alkoi tulla ilmoituksia epäillystä lainvastaisesta toiminnasta. Markkinointikiellon rikkomista koskevat ilmoitukset lisääntyivät Valvirassa huomattavasti.
Huhtikuussa 2024 hallitus antoi esityksen nikotiinipusseja koskevasta tupakkalain muutoksesta. Esitys on osin hämmentävä paitsi kansanterveyden, myös valvonnan näkökulmasta.
Tupakkalain tavoitteena on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen, mutta uusien nikotiinituotteiden käyttö on lisääntynyt nuorten keskuudessa. Nikotiinipussien kieltäminen Suomen markkinoilta kokonaan olisi palvellut tupakkalain tavoitetta paremmin, kuin hallituksen tekemät esitykset. Etenkin makuaineilla voi olla merkittävä vaikutus nikotiinituotteiden käytön aloittamiseen, ja tällä hetkellä markkinoilla olevissa tuotteissa käytettävien makujen kirjo on suuri. Vähintäänkin makuaineiden kielto olisi tärkeää nuorten suojelemiseksi, mutta hallitus on kuitenkin sallimassa nikotiinipusseissa mintun, mentolin, teen, inkiväärin, rosmariinin ja puun makuja.
Miksi juuri nämä maut halutaan sallia? Valintaa ei perustella
Miksi juuri nämä maut halutaan sallia? Valintaa ei perustella esityksessä ja makuaineiden salliminen poikkeaa muista tupakkalain alaisia tuotteita koskevasta sääntelystä. Mentoli on jo tunnistettu tupakkatuotteissa houkuttelevaksi mauksi.
Kiperä kysymys on, miten makuja valvotaan. Aina, kun on kyse mauista, on kyse nimenomaan makuasioista. Miten siis arvioidaan, mikä maistuu esimerkiksi puulle? Maut ovat vaikeasti valvottavia ja valvontaprosessit ovat pitkiä. On mielenkiintoista nähdä, miten nikotiinipussien valmistajat alkavat soveltaa sääntelyä.
Aina, kun on kyse mauista, on kyse nimenomaan makuasioista
Toinen merkittävä ongelmakohta on nikotiinipusseille esitetty nikotiiniraja 16,6 mg/g. Uskallan väittää, ettei tämä raja suojele riittävästi lapsia ja nuoria. Nikotiinipussit eivät ole tavallisia kulutustuotteita, vaan nikotiini on myrkky. Hallituksen esityksessäkin todetaan, että ehdotettu nikotiiniraja on varsin korkea ja saattaa olla hengenvaarallinen etenkin pikkulapsille. Esityksessä myös tunnustetaan, että 4 milligramman raja olisi suojannut melko tehokkaasti pieniä lapsia nikotiinimyrkytykseltä.
Nikotiinipitoisuuden todentaminen voi myös aiheuttaa ongelmia tuotteiden valvontaan. Prosessit ovat pitkiä, ja viime kädessä tarvitaan laboratoriotutkimuksia sekä riippumattomien toimijoiden kehittämiä analyysimenetelmiä.
Hyvääkin hallituksen esityksessä on. Sen mukaan nikotiinipussien etämyynti kiellettäisiin eli niitä ei voisi enää myydä verkkokaupoissa. Tämä toivottavasti vähentäisi myös nikotiinipussien markkinointia. Etämyyntikielto olisi valvonnan näkökulmasta helpotus. Se olisi hyvä asia myös lasten ja nuorten vuoksi, sillä tuotteita on voinut tilata netistä liiankin helposti alaikäisenä.
Etämyyntikielto olisi valvonnan näkökulmasta helpotus
Hallitus esitti lisäksi, että tupakan vastikkeiden – nikotiinipussien ja nikotiinitonta nestettä sisältävien, sähkösavukkeita muistuttavien ”kertakäyttöisten” höyrystimien (nk. vapet) hallussapito ja maahantuonti kiellettäisiin alaikäisiltä. Tämä uudistus olisi tarpeen, sillä se ehkäisisi tuotteiden hankkimista alaikäisenä ja helpottaisi esimerkiksi koulujen mahdollisuutta puuttua käyttöön.