fbpx

Vesipiippu

Vesipiippu on tupakointiväline, jonka avulla poltetaan joko tupakkatuotteita tai tupakan vastiketta. Perinteisistä vesipiippumalleista on kehitetty erilaisia versioita, kuten sähköinen pieni e-shisha.

Ei haitaton tuote

Yleisesti uskotaan, että vesipiipun polttaminen on vähemmän haitallista ja vähemmän riippuvuutta aiheuttavaa kuin tupakointi. Tutkimusten mukaan vesipiipun poltto kuitenkin vaikuttaa keuhkoihin ja hengitykseen yhtä paljon kuin tavallinen tupakointi.

Vesipiipun käytössä merkittävä terveydelle haitallinen tekijä on hiili. Sen palaessa syntyy häkää ja syöpävaarallisia aineita riippumatta siitä, millaista seosta piipussa käytetään. Siksi esimerkiksi erilaisten yrttiseosten polttaminen on terveydelle yhtä vaarallista kuin tupakan.

Vesipiippua poltetaan usein pitkiä aikoja kerrallaan, jolloin savua hengitetään moninkertaisia määriä tehdasvalmisteisiin savukkeisiin verrattuna. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan tunnin vesipiipun käyttöä voi verrata 4–20 savukkeen polttoon, kun tarkastellaan polttamisessa muodostuvien haitallisten yhdisteiden määrää.

Vesipiipun polton on todettu olevan yhteydessä muun muassa keuhkosyöpään, hengityssairauksiin, alhaiseen syntymäpainoon ja hammassairauksiin. Uusimpien tutkimustulosten mukaan vesipiippu aiheuttaa myös keuhkoahtaumatautia. Lisäksi vesipiipun polttamisesta leviää ympäristöön myrkyllistä savua.

Myynti kielletty alaikäisille

Tupakkalaissa vesipiipuissa käytettävät yrttiseokset luokitellaan tupakan vastikkeiksi. Laissa kielletään myös tupakan vastikkeiden myynti alle 18-vuotiaille ja näiden tuotteiden markkinointi on kiellettyä. Jos vesipiipussa poltetaan tupakkaa sisältävää seosta, sitä koskevat muun muassa samat tupakointikiellot ja -rajoitukset kuin ns. perinteisiä savukkeita. Esimerkiksi vesipiipun käyttö on tuolloin kielletty tiloissa, joissa tupakointi on kielletty.

Sen sijaan tupakkatuotteiden tunnusomaisten makujen ja tuoksujen kielto ei koske vesipiippua. Tupakkaseokseen lisätäänkin usein  houkuttelevuuden kasvattamiseksi mm. hedelmän makua, yrttejä ja kukkia.

Vesipiippua markkinoidaan nuorille

Vesipiipun käyttö on nousemassa globaaliksi epidemiaksi nuorten aikuisten keskuudessa. Tähän on vaikuttanut maustetun tupakan laaja saatavuus, positiivisen mielikuvan leviäminen internetissä ja sosiaalisessa mediassa sekä vesipiipun mieltäminen ”vähemmän haitalliseksi” tavaksi tupakoida.

Vesipiipputeollisuus käyttää luovia strategioita asiakaskunnan säilyttämiseksi ja lisäämiseksi. Niin sanotut ”haittoja vähentävät” laitteet, ovat uusin markkinointistrategia. Lisäksi vesipiippuja varustetaan houkuttelevalla teknologialla ja helppokäyttöisyydellä. Lue lisää vesipiipun markkinoinnista.