fbpx

Tupakkateollisuus

Tupakkateollisuus on hyvin rikas teollisuuden ala, joka tekee voittoa myymällä tappavaa tuotetta. WHO:n mukaan tupakointi tappaa yli kahdeksan miljoonaa ihmistä vuosittain. Tupakkayhtiöiden toiminta loukkaa ihmisoikeuksia ja tuhoaa ympäristöä.

Vuonna 2023 suurimmat tupakkayhtiöt olivat markkina-arvon perusteella Philip Morris International (PMI), Altria Group Inc, British American Tobacco (BAT), ITC Ltd ja Japan Tobacco. Suurin tupakantuottaja on kiinalainen The China National Tobacco Corporation (CNTC).

Tupakkayhtiöillä on useita taktiikoita, joilla ne pyrkivät ylläpitämään ja kasvattamaan myyntiään. Jo vuosikymmenten ajan tupakkateollisuus on pyrkinyt vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen, häiritsemään terveyspolitiikkaa ja viivästyttämään toimiaan rajoittavaa lainsäädäntöä.

WHO:n tupakkapuitesopimus FCTC:n artikla 5.3 velvoittaa varmistamaan, ettei tupakkateollisuus pääse vaikuttamaan julkisen hallinnon toimintaan. Sopimus sitoo myös Suomea.

Kannabisvalmisteet ovat tupakkateollisuuden uusi aluevaltaus. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tupakkayritykset ovat tukeneet kannabiksen laillistamista edistäviä ryhmiä. Kannabiksen laillistettu käyttö tarjoaa tupakkayritykselle mahdollisuuden investoida markkinoille, joiden arvo on arviolta 200 miljardia dollaria maailmanlaajuisesti.

Markkinointi

Tupakkayhtiöt käyttävät miljardeja dollareita vuosittain tuotteidensa markkinointiin, ja markkinointi on yksi merkittävimpiä syitä siihen, miksi ihmiset käyttävät tupakka- ja nikotiinituotteita. Markkinointi on usein kohdistettu nuoriin uusien kuluttajien toivossa. Voimakkaan nikotiiniriippuvuuden vuoksi nuorista saattaa tulla tuottoisia, elinikäisiä asiakkaita.

Tupakkayhtiöt käyttävät markkinoinnin kanavina muun muassa sosiaalista mediaa, elokuvia, suoratoistopalveluita, musiikkivideoita ja urheilutapahtumia. Digitaalinen markkinointi voi olla vielä perinteistä mediamarkkinointia tehokkaampaa, sillä se on kaikkialla läsnä, vuorovaikutteista ja usein erittäin personoitua. Lue lisää

Lobbaus

Tupakkateollisuus on pyrkinyt vaikuttamaan tupakkapolitiikkaan jo vuosikymmeniä. Vuonna 2022 tupakkateollisuus käytti EU:ssa lobbaamiseen 19 miljoonaa euroa.

WHO:n tupakkapuitesopimuksen artikla 5.3 velvoittaa hallituksia suojelemaan kansanterveyttä tupakkateollisuuden vaikuttamisyrityksiltä. EU ja sen kaikki jäsenvaltiot ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Siitä huolimatta EU:n on vaikea toteuttaa riittävän järjestelmällisiä ja ennakoivia avoimuuskäytäntöjä tupakkateollisuuden lobbaajien kanssa toimimiseen. Lue lisää

Viherpesu

Tupakkayhtiöt pyrkivät luomaan kuvaa sosiaalisesti vastuullisesta, ympäristöä kunnioittavasta yritystoiminnasta. Todellisuudessa tupakkateollisuus aiheuttaa suurta vahinkoa terveydelle, ympäristölle ja ihmisoikeuksille.

Tupakkayhtiöt ovat toteuttaneet esimerkiksi erilaisia ympäristökampanjoita lukuisissa maissa sivuuttaen sen tosiasian, että yhtiöt itse tuottavat ympäristölle haitallisia tuotteita. Ne myös pyrkivät kiillottamaan imagoaan esiintymällä ihmisoikeuksia kunnioittavina yrityksinä. Tupakkayhtiöt julkaisevat ”vastuullisuusraportteja”, vaikka samaan aikaan niiden tuotteet tappavat ja sairastuttavat miljoonia ihmisiä. Lue lisää

Katso myös:

WHO (2023): Tobacco

University of Bath, Tobacco Tactics: Cannabis
University of Bath, Tobacco Tactics: China National Tobacco Corporation

FCTC (2003): WHO Framework Convention on Tobacco Control

Videot:

Tupakkayhtiöiden sisäisiä asiakirjoja pitkään tutkinut professori Heikki Hiilamo kertoo, millä tavoin tupakkayhtiöt ovat pyrkineet vähättelemään ja vääristelemään tupakoinnin terveysvaaroja koskevaa tieteellistä tutkimustietoa.

 

Viime vuosisadalla noin 100 miljoonaa ihmistä kuoli tupakkaan. Kun tupakointi paljastui keuhkosyövän keskeiseksi syyksi, maailman tupakkajättien johtajat päättivät kiistää tiedon, kertoo professori Pekka Puska.