fbpx

Markkinointi

Tupakkayhtiöt käyttävät miljardeja dollareita vuosittain tuotteidensa markkinointiin, ja markkinointi on yksi merkittävimpiä syitä siihen, miksi ihmiset käyttävät tupakka- ja nikotiinituotteita. Markkinointi on usein kohdistettu nuoriin uusien kuluttajien toivossa. Voimakkaan nikotiiniriippuvuuden vuoksi nuorista saattaa tulla tuottoisia, elinikäisiä asiakkaita.

Vuonna 2021 tupakkateollisuus käytti savukkeiden markkinointiin pelkästään Yhdysvalloissa yli 8 miljardia dollaria ja savuttomien tupakkatuotteiden markkinointiin 575,5 miljoonaa dollaria.

Markkinointikeinot

Tupakkateollisuus etsii jatkuvasti uusia markkinointikeinoja. Kun tupakan mainontakiellot yleistyvät maailmalla, esimerkiksi tupakka-askien ulkonäkö ja tupakkatuotteiden esilläpito myymälöissä on tullut tupakkayhtiöille yhä tärkeämmäksi myynninedistämisen keinoksi. Tupakkateollisuus on myös vuosikymmenten ajan manipuloinut tuotteidensa ulkonäköä, makua ja ominaisuuksia lisätäkseen niiden houkuttelevuutta.

Tupakka- ja nikotiinituotteiden aiheuttamien terveyshaittojen vähättely on tupakkayhtiöiden keino edistää myyntiä ja saada asiakkaita. Esimerkiksi mentolia tupakkayhtiöt alkoivat alun perin lisätä savukkeisiin antamaan vaikutelmaa vähäisemmistä terveysriskeistä. Myös ”kevytsavukkeiden” tarkoitus oli saada tupakoivat uskomaan, että tietyt savukkeet ovat vähemmän haitallisia kuin toiset. Nykyään tupakkateollisuus markkinoi uusia nikotiinituotteita vetoamalla vastaavanlaiseen ”haittojen vähentämiseen”.  

Markkinointikanavat

Tupakkayhtiöt käyttävät markkinoinnin kanavina muun muassa sosiaalista mediaa, elokuvia, suoratoistopalveluita, musiikkivideoita ja urheilutapahtumia. Digitaaliset alustat tarjoavat tupakkateollisuudelle uusia markkinointimahdollisuuksia. Digitaalinen markkinointi voi olla perinteistä mediamarkkinointia tehokkaampaa, sillä se on kaikkialla läsnä, vuorovaikutteista ja usein erittäin personoitua. Lue lisää

Sosiaalinen media mahdollistaa epäsuoran markkinoinnin ja sääntelyn kiertämisen. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan tupakkayhtiöt hyödyntävät suosittuja somevaikuttajia tuotteidensa esille tuomiseen ja maksavat siitä heille. Tupakkateollisuuden mainokset saavat miljardeja katselukertoja ja tavoittavat miljoonia lapsia sosiaalisessa mediassa.

Elokuvia on jo vuosikymmeniä hyödynnetty tupakkatuotteiden markkinoinnissa. Ne ovat hyvin vaikuttava markkinointikanava, koska vaikuttaminen tapahtuu suosittujen näyttelijöiden avulla. Lisäksi katsojien on vaikeampi vastustaa markkinointia, kun se tapahtuu viihteellisessä ympäristössä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että elokuvatupakointi lisää nuorten tupakoinnin aloittamista. Lue lisää

Tupakointi on yhä yleistä myös nuorten suosimissa suoratoisto-ohjelmissa sekä musiikkivideoissa. Lue lisää ja Lue lisää

Formulat ovat surullinen esimerkki siitä, miten tupakkayhtiöiden mainonta saa suurta näkyvyyttä urheilutapahtumissa. Vuonna 2021 tupakkayhtiöt Philip Morris International ja British American Tobacco sponsoroivat F1-sarjaa arviolta 105 miljoonalla dollarilla. Lue lisää 

Myös esimerkiksi McLarenia sponsoroivan British American Tobaccon nikotiinipussimerkki on näkynyt formula-autoissa ja ollut esillä kilpailuissa sekä niihin liittyvissä mainoskampanjoissa. Lue lisää

Kohderyhmät

Perinteisesti tupakkateollisuus on markkinoinut savukkeita miehille vetoamalla muun muassa maskuliinisuuteen, seikkailuun ja voimakkuuteen. Sittemmin tupakkayhtiöt alkoivat kohdistaa markkinointia myös naisiin ja tyttöihin, kun miesten tupakointi oli jo laajalle levinnyt.

Naisia tupakkateollisuus on tavoitellut luomalla mielikuvaa tupakasta vapauden ja tasa-arvon symbolina, mutta toisaalta korostanut vastakkaisen sukupuolen viehättämistä, kauneutta ja hoikkuutta. Nykyään uusia nikotiinituotteita markkinoidaan naisille sosiaalisessa mediassa yhdistämällä tuotteet esimerkiksi glamouriin ja kauneuteen. Lue lisää

Lapset ja nuoret ovat tupakkateollisuuden tärkeä kohderyhmä, sillä se tarvitsee uusia asiakkaita kuolleiden, sairastuneiden ja tupakoinnin lopettaneiden tilalle. Tupakkateollisuus markkinoi tuotteitaan lapsille ja nuorille esimerkiksi koulujen ja leikkikenttien lähellä olevissa myyntipisteissä, painaa logojaan T-paitoihin, reppuihin ja lasten suosimiin tavaroihin sekä jakaa ilmaisia tuotenäytteitä rock-konserteissa, klubeilla ja ostoskeskuksissa. Tupakkayhtiöt käyttävät tarkoituksellisesti harhaanjohtavia viestejä, jotka vaikuttavat merkittävästi lasten tupakan käyttöä koskevien asenteiden muodostumiseen. Lue lisää

Tupakkayhtiöt pyrkivät kohdentamaan markkinointia myös eri vähemmistöille, kuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille sekä afroamerikkalaisille. Lue lisää