Tupakointia pystytään vähentämään, ja kun se vähenee, ihmisten terveys paranee. Tupakkatuotteita mainostetaan kuitenkin edelleen myönteisenä asiana.

Mainokset ovat valheellisia, eivätkä ne kerro asiasta totuutta. Tupakkateollisuus on väittänyt, että tupakointi ei ole vaaraksi terveydelle. Kun saatiin enemmän tietoa
tupakkatuotteiden käytön vaaroista, tupakkamainontaa alettiin rajoittaa tai se kiellettiin kokonaan. Suomessa tupakkamainonta kiellettiin lailla vuonna 1978.

Markkinointi hienovaraistuu

Tupakkateollisuus etsii jatkuvasti uusia markkinointikeinoja. Kun mainontakiellot yleistyvät, esimerkiksi tupakka-askeista on tullut tärkeitä markkinointikanavia. (Lue lisää: Pakkausmerkinnät ja esilläpito)

Tupakan valmistajat haluavat mainostaa tuotteitaan. Mainostamisen tavoite on, että ihmiset alkaisivat tupakoida. Mainostamisen kohteena ovat erityisesti lapset ja nuoret, koska valtaosa aloittaa tupakoinnin alle 18-vuotiaana.

Tupakkamainonnassa ei yleensä myydä suoraan jotain tupakkamerkkiä, vaan se on vaikeammin havaittavaa. Markkinoinnissa ei tuoda esille terveysvaaroja tai niitä vähätellään. Siinä tuodaan esille mielikuvia, millainen ihminen tuotetta käyttäisi.

Elokuvat

Tupakointi elokuvissa vaikuttaa nuoriin. Niissä sekä myös näytelmissä, musiikkivideoilla ja televisiossa tupakointi esitetään osana itse tarinaa. Vaikka todellisessa elämässä tupakointi on vähentynyt, elokuvissa tupakointi on yleistä.

Monista elokuvista tehdään esimerkiksi näytelmiä ja videoita, joten niillä on pitkäaikainen vaikutus katsojiin. Niitä myös esitetään usein uudestaan, joten tupakointi näkyy pitkän aikaa.

Valtaosa Suomessa näytettävistä elokuvista tulee Yhdysvalloista. Vuodesta 2002 vuoteen 2018 melkein puolet suosituimmista amerikkalaisista elokuvista oli sallittu lapsille. Yli puolessa niistä tupakoitiin tai savukkeet olivat muuten esillä.

Tutkimuksissa on todettu, että elokuvien tupakointi vaikuttaa nuoriin. Jos savukkeet olisivat niissä vähemmän esillä, sillä olisi myös vaikutusta nuorten tupakointiin. Maailman terveysjärjestö WHO ehdottaa, että tupakointia sisältäviin
elokuviin tulisi ikärajoitus. (Lue lisää: Smokefree movies).

Sosiaalinen media

Tupakkayritykset hyödyntävät markkinoinnissaan myös sosiaalista mediaa, kuten Instagram, Facebook ja Twitter. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan tupakkayhtiöt maksavat suosituille sosiaalisen median vaikuttajille. Tavoite on, että he lähettävät kuvia savukkeista ja tupakoinnista omissa viesteissään.

Tupakkayritykset myös järjestävät juhlia ja kilpailuja, joissa tupakkamerkit ovat esillä. Osallistujia kehotetaan lähettämään omissa viesteissä kuvia niistä.

 

Tiesitkö että,

Tupakkamainonta kiellettiin Suomen tupakkalaissa jo vuonna 1978.

Tupakkalain mukaan mitään tupakointiin liittyvää ei saa mainostaa.

Kun tupakkayritykset mainostavat nuorille, ne hyödyntävät elokuvia ja sosiaalista mediaa.