Tupakointi on merkittävin ehkäistävissä oleva kansantautien riskitekijä, mutta tupakkatuotteita markkinoidaan silti yhä positiivisilla mielikuvilla. Tupakkateollisuuden markkinointi perustuu valehteluun ja salaamiseen: lähes koko 1900-luvun ajan teollisuus kielsi, että tupakointi aiheuttaa riippuvuutta ja on vaaraksi terveydelle. Tämä paljastuu tupakkayhtiöiden sisäisistä asiakirjoista.

Kun saatiin yhä vankempaa tietoa tupakkatuotteiden käytön terveysvaaroista, tupakkamainontaa alettiin rajoittaa tai se kiellettiin kokonaan. Suomessa tupakkamainonta kiellettiin lailla vuonna 1978.

Markkinoinnin uudet muodot

Tupakkateollisuus on etsinyt uusia, lakia kiertäviä markkinointikeinoja. Koska tupakkatuotteiden markkinointi on Suomessa kiellettyä, esimerkiksi pakkausten ulkoasu on tärkeä markkinointiväylä. Lue lisää.

Markkinointiyhteistyö muun muassa kulttuurissa, taiteessa ja urheilussa on ollut menestyksekästä. Näin tuotteet tulevat esiin hyväksyttävässä yhteydessä ja tupakkateollisuus saa vaikutusvaltaisia kumppaneita sekä kiillotettua yrityskuvaansa.  Markkinoinnin kohderyhmänä ovat erityisesti lapset ja nuoret. Tupakkamainonnassa ei yleensä myydä suoraan itse tuotetta, vaan luodaan mielikuvia siitä, mitä tuotetta käyttämällä voisi saada. Sen sijaan esimerkiksi terveysvaaroja ei mainita tai niitä vähätellään.

Tupakoinnilla elokuvissa on tutkitusti vaikutusta nuorten  tupakoinnin aloittamiseen ja tupakointiin.  Elokuvissa, näytelmissä, musiikkivideoilla ja televisiossa tupakointi ja tupakkatuotteet esitetään luonnollisena osana itse tarinaa. Vaikka todellisessa elämässä tupakointi on vähentynyt, elokuvissa tavanomaista runsaampi tupakointi on yleistä. Elokuvilla on pitkä elinkaari (mm. televisio-oikeudet, sähköinen ja mobiililevitys), mikä mahdollistaa tupakoivien roolimallien ja tupakkatuotteiden näkymisen, jotta kiinnostus tuotteisiin säilyy.

Maailman terveysjärjestö WHO arvioi, että vuonna 2014 noin 44 prosenttia kaikista Hollywood-elokuvista ja 36 prosenttia nuorille sallituista elokuvista sisälsi tupakointia. WHO ajaa tupakointia sisältäviin elokuviin alaikäisiä koskevaa  ikärajoitusta.

Tiesitkö että,

  • Tupakkamainonta kiellettiin Suomessa lailla jo vuonna 1978.  Samalla askeihin ilmestyivät varoitukset tupakoinnin vaarallisuudesta terveydelle.
  • Tupakkalain mukaan ”Tupakkatuotetta, tupakan vastiketta, tupakointivälinettä, tupakkajäljitelmää, sähkösavuketta tai nikotiininestettä ei saa markkinoida”.
  • Pakkaus on tärkeä tupakkatuotteiden markkinointikanava. Lue lisää.