fbpx

Vaikea uskoa, mutta kyllä he valehtelevat!

Sähkötupakan myyjät eivät halua sinun luopuvan tupakasta. Nuuskan myyjät eivät ole huolissaan siitä, että tupakka vahvana nikotiinituotteena tärvelee terveytesi. Eivätkä maailman suurimmat ylikansalliset tupakkayhtiöt halua luopua siitä, että lapsia orjuutetaan meitä köyhempien maiden tupakkapelloilla. Halpoja tupakanlehtiä tarvitaan näet sinun koukuttamiseksesi nikotiiniin ja heidän satumaisten voittojensa turvaamiseksi.

Tiedän. On vaikeaa, myötähäpeää tuottavaa ja surullista, kun huomaa toisten ihmisten valehtelevan. Me olemme pohjimmiltamme hyviä. Globaali, uusjulma kapitalismi kylläkin uskottelee, ettei tämä olisi totta, mutta eläinlajina me ihmiset olemme oikeasti pohjimmiltamme toisiimme luottavia, hyviä ja totuudessa viihtyviä.

Suuryritykset ja heidän palvelijansa toimivat tätä ihmisten sisäsyntyistä oikeudenmukaisuutta ja hyvyyttä vastaan. He valehtelevat järjestelmällisesti, tietoisesti ja koko ajan.

”Et olisi uskonut meitä, me valehtelimme. Olisit uskonut lääkäreiltä, he puhuivat totta.”

Näin totesi tupakkayhtiöistä siviilioikeuden professori Erkki Aurejärvi pitkien tupakkaoikeudenkäyntien jälkeen. Aurejärvi edusti Pentti Ahoa, joka kuoli tyypilliseen tupakkasairauteen eli kurkunpääsyöpään kesken oikeusprosessin. Tupakkayhtiöiden todistelu oli loogisesti järjetöntä. Tupakkayhtiöt kertoivat kertomasta päästyään, että Ahon olisi pitänyt tietää, että tupakka tappaa. Eli tapetuksi tuleminen oli hänen täysin tietoinen valintansa. Todisteisiin kuului muiden muassa se, että Aho istui ihan pienenä poikana kansakoulussa eräällä terveysopin tunnilla, jossa käytettiin erästä terveysopin oppikirjaa, jossa mainittiin tupakoinnin vahingollisuus.

Sen sijaan näiden valtaisien tupakkayhtiöiden ei tarvinnut tietää omien tuotteidensa tappavuudesta mitään.

Tietenkin he tiesivät, kaikkien niiden miljardeja nielleiden tutkimusten ja lukemattomien tiedemiesten ahkeroinnin takia. He vain valehtelivat kuten heillä oli ja on tapana, ja Suomen oikeuslaitos nielaisi valheet oikein hyvällä ruokahalulla.

Nyt panostetaan erityisesti kehitysmaiden lapsille ja nuorille mainostamiseen

Euroopassa on kansanterveyden varjelemiseksi saatu aikaan kattavia tupakoinnin ja tupakoinnin mainonnan kieltoja. Dollareita panostetaankin mainostamiseen nyt erityisesti kehitysmaiden lapsille ja nuorille. Useimmilla aikuisilla on näet jo riittävästi elämänkokemusta: aikuiset eivät usko, kun heille kehutaan syöpää aiheuttavia ja etovaa lemua levittäviä tuotteita piristäviksi.

BAT:n eli British American Tobaccon tai Philip Morrisin tapaisten tupakkayhtiöiden väitteistä huolimatta tupakka ei myöskään tuo vaurautta viljelijöilleen tai sitä tuottaville valtioille. Suuri tupakantuottajamaa Tansania yhdessä Malawin ja Zimbabwen kanssa kuuluvat maailman köyhimpiin maihin, joissa merkittävä osa väestöstä on aliravittua. Kymmenestä eniten tupakkaa tuottavasta maasta kaikkiaan kuudessa on sama tilanne.

Ja täällä meillä ”kehittyneissä” maissa, vaikka koko käsitettä epäilenkin, tupakkayhtiöiden totuutta vääristelevien väitteiden ytimessä on puhe savuttomuudesta. Käsite kaapattiin terveysviranomaisten dokumenteista. Taktiikka on sama kuin öljy-yhtiöillä. Ne jatkavat ainokaisen Telluksemme tappamista kuumentamalla ihan niin kuin ennenkin, mutta käsitteet vihreys ja kestävä kehitys kaapattiin ympäristöjärjestöiltä käytettäviksi vain ja ainoastaan mainostarkoituksiin, ei toiminnan muuttamiseen.

Kuka uskoisi, että tupakkayhtiön tavoitteena on saada ihmiset luopumaan tupakasta?

”Philip Morris pyrkii savuttomaan Suomeen. Teemme sen korvaamalla poltettavat savukkeet savuttomilla tuotteilla.”

Yhtiö kehuu samalla nettisivustollaan sijoittaneensa savuttomuuteen yli kuusi miljardia euroa ja työllistävänsä – ilmeisesti tähän täysin pyyteettömään kansanterveystyöhönsä – yli 400 tutkijaa.

Kuinka kukaan voisi enää olla niin höynäytettävissä, että uskoisi väitteeseen, että tupakkayhtiön tavoitteena on saada ihmiset luopumaan tupakasta? Yhtä uskottavaa kuin kuunnella hävittäjäkauppiasta, joka vakuuttaa ponnistelevansa loppumattomiin, että Suomi ei vaan missään nimessä ostaisi keneltäkään hävittäjiä 10 miljardilla eurolla.

Kun tupakan polttamista on onnistuttu rajoittamaan, tupakkayhtiöt haluavat nikotiiniriippuvaisten siirtyvän nyt heidän savuttomiin tuotteisiinsa. Yksikään tupakkayhtiö ei laittaisi uusien vimpaimiensa kehitystyöhönsä kuutta miljardia euroa, ellei se laskisi saavansa kaiken kymmenien, satojen ja tuhansien miljardien edestä takaisin.

Ja some ja sen somettajat ovat ryhtyneet joko tahallaan tai tahattomasti – en osaa sanoa, kumpi – tupakkayhtiöiden mainosten levittäjiksi, kun muuta mainontaa ei Euroopan Unionissa enää sallita.

Niin sanotut savuttomat tupakkatuotteet ovat vain ja ainoastaan tuorein keino saada uusia ihmisiä nikotiinikoukkuun ja pitää vanhat koukussa. Ilmeisesti enää ei viitsitä aina edes valehdella, etteikö kyse olisi riippuvuutta aiheuttavan nikotiinin myymisestä?

”Laajensimme valikoimaamme entisestään, keskittyen etenkin nikotiininesteiden valikoiman monipuolisuuteen.” (finnvape.fi, luettu 28.9.2020)

 

Suvi Sajaniemi

Suvi Sajaniemi on vantaalainen toimittaja.

Kuva: Kiti Haila