fbpx

Nikotiinia karkkipaperissa

Lukioaikoina ystäväni toi Kanarialta ennennäkemättömiä savukkeita. Ne eivät olleet valkoisia, vaan pastellinsävyisiä. Ystäväni veti askista ainakin vaaleanpunaisia, vihreitä ja keltaisia tupakoita. Kaikkein hienointa niissä olivat filtterit, jotka kimalsivat kultaisina. Myrkky imeytyi niiden läpi keuhkoihin nopeammin kuin terveysopit saavuttivat tietoisuuden tason.

Samoihin aikoihin Suomessa oli myynnissä houkutteleva YO-tupakkamerkki. YO-askit muistuttivat lähinnä pastillirasioita, joiden graafinen ilme kosiskeli nuorisoa. Merkki kiellettiin varsin nopeasti.

Toinen ääripää oli raadollisen rehellinen Death-tupakka. Eräs ystävistäni ei koskaan tupakoinut.  Mutta sitten hän äkkäsi kaupan tupakkahyllyllä mustan savukeaskin, jota koristi pääkallo ja teksti DEATH.

”Tosi cool”, intoili savuton ystäväni – ja osti askin.

Jotkut tytöt innostuivat polttelemaan ohuita ja pitkiä tupakoita. Ne olivat, noh, jotenkin glamour. Toivat mieleen 1920-luvun diivat.

Jälkikäteen ajateltuna nätinväriset, kultafiltteriset tupakat tai mustanpuhuvat askit tuntuvat karmivilta. Syövältä karkkipaperissa. Silti nikotiinia kääritään kauniisiin kuoriin yhä tänäkin päivänä.

Nikotiinia kääritään kauniisiin kuoriin yhä tänäkin päivänä.

Sähkötupakan makunesteet tai nuuska naisellisessa, korurasiaa muistuttavassa pakkauksessa ovat 2010-luvun YO. Jotkut valmistajat menevät askelta pidemmälle ja piilottavat nikotiinin yllättävään objektiin. On olemassa sähkösavukkeita, jotka näyttävät muistitikuilta. Niiden addiktoivan sisällön kuvittelisi joksikin aivan muuksi kuin nikotiiniksi.

Sosiaali- ja terveysministeriön tupakkatyöryhmän raportin (2018) mukaan yhdenmukaisia tupakkapakkauksia on tutkittu erityisesti Australiassa. Tutkimusten perusteella tuotteiden houkuttelevuus on vähentynyt huomattavasti, kun pakkaus on muutettu brändittömäksi ja yksiväriseksi. Yhdenmukaisia tuotepakkauksia koskeva sääntely on Australiassa ollut merkittävässä asemassa nuorten tupakoinnin vähentymisessä.

Tämä on helppo uskoa. Silloin aikoinaan tylsä valkoinen aski ei meillä päin olisi herättänyt kaikenkirjaviin savukkeisiin verrattavaa kiinnostusta.

 

Tea Kalska

Viestinnän asiantuntija, Suomen ASH ry