fbpx

Suomi-brändiä karvalakki silmillä

Neljäkymmentä vuotta vanhaan tupakkalakiimme ollaan tekemässä kokonaisuudistusta. Se on kauan kaivattu muutos, mutta lakiluonnoksesta puuttuu tupakan merkittävän markkinointikeinon rajoitus: tuotemerkittömät tupakkapakkaukset.

”Suomi on ollut tupakkapolitiikan edelläkävijämaita vuodesta 1976, jolloin säädettiin laki toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi”, alkaa juuri julkistettu luonnos uudesta tupakkalaista. Parempi muotoilu olisi ”Suomi oli tupakkapolitiikan edelläkävijämaa”, sillä edellä kävelystä on jäljellä muisto vain. Luonnoksesta on jätetty pois säädökset tuotemerkittömistä, yhdenmukaisista tupakkapakkauksista, vaikka niistä on tulossa lähes arkipäivää muissa maissa. Suomessa ajetaan karvalakki silmillä tupakkapolitiikan hevoskärryillä, kun muut maat viilettävät ohitse itseään ohjaavilla autoilla.

Ensimmäisenä tuotemerkittömät tupakkapakkaukset otti käyttöön Australia joulukuussa 2012. Irlanti ja Iso-Britannia hyväksyivät vastaavat lait maaliskuussa 2015. Isossa-Britanniassa tuotemerkittömät pakkaukset tulevat käyttöön tämän vuoden lokakuussa. Myös Uusi-Seelanti, Ranska, Ruotsi, Norja, Etelä-Afrikka ja Turkki ovat kertoneet vastaavasta lainsäädännöstä.

Australiassa tuotemerkittömät pakkaukset ovat vähentäneet askien houkuttelevuutta erityisesti nuorten keskuudessa, lisänneet terveysvaroitusten tehoa sekä ehkäisseet vääränlaisten mielikuvien syntymistä tupakasta.

Suomessa ajetaan karvalakki silmillä tupakkapolitiikan hevoskärryillä, kun muut maat viilettävät ohitse itseään ohjaavilla autoilla.

Mutta mitäpä tämä meitä koskisi? Mehän voimme kalistella sapeleitamme ja liehuttaa lippua savuttomasta Suomesta. Uljaasta tavoitteestamme, joka vei meidät vähäksi aikaa tupakkapolitiikan keskiöön, kun tavoite tupakkatuotteiden käytön loppumisesta asetettiin tupakkapolitiikkamme tavoitteeksi viisi vuotta sitten.

Miksi meillä ei uskota tuotemerkittömien pakkausten välittämän terveysinformaation tehoon yhtenä keinona tukea tupakoinnin vähentymistä? Tupakkateollisuus ainakin uskoo, sillä yhtiöt käyttävät kaiken juridisen voimansa tuotemerkittömien pakkausten vastustamiseen. Australia on jo asiasta oikeudessa, Irlantia ja Isoa-Britanniaa odottaa sama kohtalo, kuten myös muitakin maita, jotka uskaltavat suojella kansalaistensa terveyttä.

Olisiko Suomessakin aika herätä? Nythän ei puhuta mistään tikkukaramellistä tai pullapitkosta. Puhutaan tuotteesta, joka tappaa useamman kuin joka toisen käyttäjänsä, kun sitä käytetään valmistajan olettamalla tavalla. Perustuslaki vaatii, että julkisen vallan on edistettävä väestön terveyttä. Sitä minäkin vaadin. Tappavan tuotteen markkinoinnin eliminoinnissa on otettava käyttöön kaikki toimenpiteet.

Tupakkayhtiöt alkoivat varautua tuotemerkittömien pakkausten tuloon jo vuonna 1993 perustamalla asiantuntijaryhmän. Ne tiesivät, mitä on edessä. Tupakkayhtiöille jokainen oikeudenkäynnin pelossa vapiseva maa merkitsee turvattuja voittoja. Jokainen päivän, viikon, kuukauden ja vuoden viivästys markkinointia rajoittavassa lainsäädännössä merkitsee turvattua, kilisevää kassavirtaa.  Meille se merkitsee uusia nikotiiniaddiktoituneita nuoria,  vakavia sairauksia, inhimillistä hätää , kuolemaa.

Iso-Britannia, Australia ja Irlanti ovat luvanneet muille maille apua oikeudenkäyntien uhatessa, jos muut maat liittyvät joukkoon. Tupakkateollisuuden vasta-argumentit ja perusteet kanteille ovat nimittäin kaikkialla samat. Meillä tarvitaan rohkeutta kansanterveyden sekä lasten ja nuorten suojeluun.

Suomen maabrändivaltuuskunta esitti, että Suomi profiloituisi maailman ongelmien ratkaisijaksi. Ratkaisijaksi?? Emmehän pysy edes muiden perässä. Oikeasti. Tarttis tehdä jotain.

Kuva: Freeimages ja Kuvamuisto

Mervi Hara

Mervi Hara on Suomen ASH ry:n toiminnanjohtaja. Hän ihmettelee elämän monimuotoisuutta ja innostuu uusista haasteista.