fbpx

Makuaineiden salliminen nikotiinipusseissa on vastoin tupakkalain tavoitetta

Tupakkalain tavoitteena on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen. Professori Pekka Puskan mukaan hallituksen esitys nikotiinipusseista ei tue tavoitetta, sillä makuaineiden salliminen lisää nikotiinipussien käyttöä nuorten keskuudessa. 

Hallitus antoi huhtikuussa eduskunnalle esityksen nikotiinipusseja koskevasta tupakkalain muutoksesta.

”Nikotiinipussien tulo markkinoille olisi ollut parasta kieltää kokonaan, kuten joissain EU-maissa on tehty. Kun nikotiinipusseja ei kuitenkaan kielletty, pitäisi sääntelyn olla mahdollisimman tiukkaa”, Pekka Puska sanoo.

Nikotiinipussien tulo markkinoille olisi ollut parasta kieltää kokonaan

Puskan mukaan hyvä asia hallituksen esityksessä on nikotiinipussien ja vapejen hallussapidon kieltäminen alaikäisiltä, mikä helpottaa esimerkiksi koulujen mahdollisuuksia puuttua käyttöön.  Lisäksi hallituksen puoliväliriihessä päätettiin tupakkaveron ylimääräisestä korotuksesta. Puska kiittelee päätöstä.

”Toivottavaa olisi, että korotus ulottuisi myös nikotiinipussien verotukseen.”

Makuaineiden salliminen lakiesityksen suurin ongelma

Hallituksen esityksessä nikotiinipusseissa sallittaisiin mintun, mentolin, teen, inkiväärin, rosmariinin ja puun makuja. Puskan mukaan makujen salliminen on lakiesityksen ylivoimaisesti suurin ongelma. Makuaineet nikotiinipusseissa ovat myös kummallinen poikkeus, sillä tunnusomaiset tuoksut ja maut on jo kielletty EU-direktiivissä ja Suomen tupakkalaissa muiden tupakka- ja nikotiinituotteiden osalta.  

”Makuaineiden salliminen on aivan käsittämätöntä, koska nämä ovat aineita, jotka houkuttelevat käyttöön. Mentoli myös lisää nikotiinin imeytymistä.”

Miten ihmeessä käyttöä ehkäistään, jos nuoria houkuttelevat makuaineet sallitaan?

Erityisen ristiriitaista on, että hallituksen tavoitteena on ehkäistä nikotiinipussien käyttöä nuorten keskuudessa.

”Miten ihmeessä käyttöä ehkäistään, jos nuoria houkuttelevat makuaineet sallitaan? Makuaineiden salliminen nimenomaan lisää tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä nuorilla ja tukee siten tupakka- ja nikotiiniteollisuuden tavoitteita.”

Taustalla vaikuttaa nikotiiniteollisuus

Suomi on ratifioinut WHO:n tupakkapuitesopimuksen, joka on laillisesti sitova sopimus. Kun se vuonna 2003 hyväksyttiin, uudet nikotiinituotteet eivät vielä olleet markkinoilla eikä sopimuksessa viitata niihin suoraan. Sopimus kuitenkin velvoittaa suojelemaan tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä koskevaa julkisen vallan toimintaa tupakka- ja nikotiiniteollisuuden vaikuttamiselta.

Näyttää vahvasti siltä, että nikotiinipussiteollisuus on vaikuttanut lakiesityksen sisältöön

Puskan mukaan näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että nikotiinipussiteollisuus on vaikuttanut lakiesityksen sisältöön.

”Kun puhutaan makuaineiden sallimisesta, on ilmeistä, että Pietarsaaren uuden nikotiinipussitehtaan lausunnolla on ollut vaikutusta. Heillä on tavoitteena tuottaa 500 miljoonaa nikotiinipussia vuodessa, joten kyllä tässä on kaupallinen etu taustalla.”

Nikotiinipitoisuudesta tulossa liian korkea

Toinen merkittävä ongelma lakiesityksessä on nikotiinipusseihin esitetty nikotiinipitoisuuden yläraja 16,6 mg/g.

”Se on todella korkea määrä ja vahvistaa nikotiiniriippuvuuden syntymistä. Ruotsissa nikotiinirajaksi on ehdotettu 12 mg/g ja THL esittää rajaksi 8 mg/g.”

Nikotiinipitoisuuden yläraja on todella korkea

Puskan mukaan myös nikotiinituotteiden matkustajatuonnin raja tulisi säätää 500 grammaan. Nyt tuontirajaksi on esitetty yhtä kiloa.  

”Kun matkustaja sen lisäksi saa tuoda kilon tupakkatuotteita, hänen on mahdollista tuoda ulkomailta yhteensä kaksi kiloa nikotiinipitoisia tuotteita. Se on hyvin suuri määrä.”

Nikotiinituotteiden ostoikärajaa pitäisi nostaa

Puskan mielestä lakiesityksessä olisi pitänyt olla myös tupakka- ja nikotiinituotteiden ostoikärajan nosto kahteenkymmeneen ikävuoteen.

”Viime eduskuntakaudella ostoikärajan nosto melkein meni läpi, ja laki olisi myös teknisesti helppo toteuttaa. Laaja yleinen mielipide puoltaa ostoikärajan nostoa, kuten Suomen ASH:n toteuttamassa kyselyssä on ilmennyt.”

Ostoikärajan nosto olisi helppo toteuttaa

Puskan mukaan voidaan vain arvella, onko nikotiiniteollisuuden lobbaus vaikuttanut niin, ettei ostoikärajan nostoa esitetty.

”Nikotiinipussit ovat nuorten suosiossa. Mitä korkeampi ikäraja niillä on, sitä pienemmät ovat markkinat.”