Makuaineita jäämässä nikotiinipusseihin – muutos ristiriitainen hallituksen esityksen tavoitteen kanssa

Hallitus pyrkii tupakkalain muutosesityksellään ehkäisemään nikotiinipussien nuorisokäyttöä. Kansanterveysjärjestö Suomen ASH korostaa, että makuaineiden salliminen on räikeässä ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Juuri makuaineet, erityisesti minttu ja mentoli ovat nuorten suosiossa. Pikaisena jatkotoimena tarvittaisiin tupakka- ja nikotiinituotteiden ostoikärajan nostaminen kahteenkymmeneen ikävuoteen.

Nikotiinipussien makuaineiden tarkoituksena on houkutella käyttöön, ja uudet käyttäjät ovat perinteisesti tulleet nuorten keskuudesta. Tutkimusten mukaan aromiaineet lisäävät todennäköisesti nikotiinipussien myrkyllisyyttä ja osa vahvistaa nikotiinin imeytymistä. Hallituksen esityksessä sallittaisiin mintun, mentolin, teen, inkiväärin, rosmariinin ja puun makuja.

”Mentoli on yksi lisäaineista, joita tupakkayhtiöt lisäsivät alun perin savukkeisiin antamaan vaikutelman vähäisemmistä terveysriskeistä. Lisäksi mentoli itsessään voimistaa nikotiinin vaikutusta aivoihin ja voi tehdä käyttäjästä entistä riippuvaisemman. Kun eduskunta on tupakkalaissa ottanut tavoitteeksi tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppumisen, ei tällaisia käyttöä selvästi lisääviä makuaineita tulisi sallia”, toteaa Suomen ASH:n hallituksen puheenjohtaja, professori Pekka Puska.

Sallittavien makuaineiden kirjo laajeni lainsäädännön arviointineuvostolle helmikuun 2024 lopussa menneestä versiosta poiketen pietarsaarelaisen nikotiinipussitehtaan lausuntopalveluun tekemien esitysten suuntaan. Monien viranomaisten ja kansanterveysjärjestöjen näkemykset makuaineista jätettiin huomiotta.

”Muiden Pohjoismaiden kokemukset osoittavat, että nikotiinipussien ja nuuskan käyttö on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. Ruotsissa samanaikaisesti myös perinteisten savukkeiden käyttö lisääntyi nuorilla. Nyt meillä hallituksen vaakakupissa painaa enemmän nikotiini- ja tupakkavalmistajien etu kuin nuorten terveys”, painottaa Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Tupakka- ja nikotiinituotteiden ostoikärajaa nostettava

Tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö aloitetaan pääsääntöisesti nuorena ja tupakkayhtiöt kehittävät jatkuvasti juuri nuoriin vetoavia nikotiinituotteita. Käytön aloittamista tulisi ehkäistä myös ostoikärajan nostamisella kahteenkymmeneen ikävuoteen.

”Ostoikärajaa tulisi nostaa nopeasti, jotta pystyttäisiin ehkäisemään nuorten nikotiiniriippuvuus, sillä nuorten aivot reagoivat erittäin herkästi nikotiinille. Esimerkiksi Belgia on kokonaan kieltänyt nikotiinipussit niistä aiheutuvien terveyshaittojen vuoksi. Saksassa ja Hollannissa nikotiinipussit ovat elintarvikkeita, ja myynti on kielletty nikotiinin vuoksi”, Pekka Puska sanoo.