Makuaineet kiellettävä nikotiinipusseista – houkuttelevat nuoria käyttäjiksi

Terveysjärjestö Suomen ASH painottaa, että nikotiinipusseista tulee kieltää makuaineet nuorten terveyden suojelemiseksi. Lisäksi tupakka- ja nikotiinituotteiden ostoikäraja tulee pikaisesti nostaa kahteenkymmeneen ikävuoteen.

Tupakkalain muuttamista koskevassa hallituksen esityksen luonnoksessa esitetään, että nikotiinipusseista kiellettäisiin ainoastaan alkoholin ja kannabiksen maut sekä maut, jotka ovat omiaan houkuttelemaan nuoria. Esitysluonnoksen lausuntokierros päättyy tänään 24.11.

Voimassa olevassa tupakkalaissa tunnusomaiset tuoksut ja maut on jo kielletty savukkeissa, kääretupakassa sekä sähkösavukkeissa käytettävissä nesteissä.

”Olisi johdonmukaista, että kaikkia tupakka- ja nikotiinituotteita kohdeltaisiin lainsäädännössä mahdollisimman yhdenmukaisesti ja kaikki maut lukuun ottamatta tupakan makua kiellettäisiin. On mahdotonta määritellä vain aikuisten maut. Nikotiiniyritykset ovat vuosikymmeniä perustaneet markkinointinsa nuorten haluun samaistua aikuisiin. Kun eduskunta on tupakkalaissa ottanut tavoitteeksi tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppumisen, ei tällaisia käyttöä selvästi lisääviä makuaineita tulisi sallia”, toteaa Suomen ASH:n hallituksen puheenjohtaja, professori Pekka Puska.

Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö aloitetaan pääsääntöisesti nuorena. Käytön aloittamista ehkäistäisiin tehokkaasti ostoikärajan nostamisella. Silti ikärajan nosto puuttuu esitysluonnoksesta.

”Ostoikärajaa tulisi nostaa nopeasti, jotta pystyttäisiin ehkäisemään nuorten nikotiiniriippuvuus, sillä nuorten aivot reagoivat erittäin herkästi nikotiinille. Monissa maissa, erityisesti Pohjoismaissa, nikotiinipussien käyttö on voimakkaasti lisääntynyt juuri nuorten keskuudessa, ja tämän torjumiseksi eräät maat ovat kokonaan kieltäneet uudet nikotiinituotteet”, Pekka Puska sanoo.

Mentoli nuorten suosiossa

Laajan kansainvälisen tutkimuksen perusteella nuoret suosivat maustettuja nikotiinipusseja, ja suosituimmat maut ovat minttu ja mentoli. Mentolin suosio nuorilla on tullut esille myös sähkösavukkeiden makuaineita koskevissa tutkimuksissa.

Mentoli on yksi lisäaineista, joita tupakkayhtiöt lisäsivät perin savukkeisiin antamaan vaikutelman vähäisemmistä terveysriskeistä. Euroopan unionin tiedekomitean mukaan mentoli saattaa lisätä nikotiiniriippuvuuden todennäköisyyttä nuorilla ja tehdä käytön lopettamisesta vaikeampaa.

”Savukkeita valmistava tupakkateollisuus on manipuloinut vuosikymmeniä tuotteiden ulkonäköä, makua ja savukkeiden savun ominaisuuksia lisätäkseen niiden houkuttelevuutta. Ei ole mitään syytä olettaa, että niiden uuden aluevaltauksen, nikotiinipussien, kohdalla tilanne olisi toinen. Kysehän on vain uudenlaisesta nikotiinin annostelutavasta”, Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara toteaa.

Suomen ASH:n lausunto kokonaisuudessaan