fbpx

Lapsille annettava luotettavaa tietoa tupakasta

Tupakkateollisuus käyttää miljardeja vuodessa tuotteidensa markkinointiin. Lapsen oikeuksien sopimus velvoittaa valtioita varmistamaan, että lapset saavat tietoa tupakan käytön välittömistä ja pitkäaikaisista vaikutuksista sekä tupakkamainonnan harhaanjohtavuudesta.

YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen voimaan astumisesta on kulunut 30 vuotta 2.9.2020, ja se on maailman laajimmin ratifioitu ihmisoikeussopimus.

Sopimuksen artiklan 17 mukaan lapsella on oikeus saada tietoa esimerkiksi radion, television ja lehtien välityksellä. Valtioilla on velvollisuus rohkaista tiedotusvälineitä tuottamaan lapsen hyvinvointia ja kehitystä tukevaa aineistoa. Lasta tulee myös suojella hänen hyvinvoinnilleen haitalliselta aineistolta. Sopimus velvoittaa siis myös rajoittamaan kattavasti tupakkamainontaa.

Tupakkayhtiöt kuluttavat miljardeja dollareita vuodessa tappavan tuotteensa mainontaan ja käyttävät tarkoituksellisesti harhaanjohtavia viestejä, jotka muokkaavat lasten asenteita. Jatkuvalla suoralla ja epäsuoralla markkinoinnilla tupakkatuotteiden käyttö yhdistetään mm. menestykseen, aikuismaiseen hienostuneisuuteen, urheilulliseen kyvykkyyteen, seksuaaliseen viehätysvoimaan, itsenäisyyteen, seikkailuun ja itsensä toteuttamiseen.

Logoja repuissa ja koulujen seinissä

Tupakkayhtiöt mainostavat tuotteitaan eri medioissa, kuten televisiossa, radiossa, mainostauluilla, kaupoissa, aikakauslehdissä, sanomalehdissä ja internetissä. Vaikka tupakkayritykset väittävät lopettaneensa markkinoinnin kohdistamisen lapsiin ja nuoriin, ne ovat kehittäneet uusia, luovia tapoja tavoittaa nuoret. Aiheesta on kertonut mm. amerikkalainen Campaign for Tobacco-Free Kids -järjestö.

Näitä keinoja ovat mm. urheilutapahtumien, rock-konserttien, klubien ja taidekilpailujen sponsorointi, logojen painaminen T-paitoihin, reppuihin ja lukuisiin muihin lasten suosimiin tavaroihin sekä ilmaisten savukkeiden jakaminen nuorten kokoontumispaikoissa, kuten ostoskeskuksissa.

The International Journal of Tuberculosis and Lung Disease -lehdessä julkaistu artikkeli kertoo, että tupakkateollisuus tuo markkinoille jatkuvasti uusia tuotteita, joilla lapsia tavoitellaan asiakkaiksi.

Lisäksi esimerkiksi Kiinassa maaseudun koulut saavat tupakkateollisuudelta rahaa, kouluja nimetään tupakkamerkkien mukaan ja koulurakennusten seinissä koreilee tupakkayhtiön logo.

Lähteet
Unicef: Sopimus lyhennettynä
International  Journal of Tuberculosis and Lung Disease (1.5.2020): How Big Tobacco uses disruptive tactics to deny child rights to be tobacco-free
Campaign for Tobacco-Free Kids: Tobacco and Kids: Marketing
The Conversation (11.8.2019): China’s tobacco industry is building schools and no one is watching

Lue myös

Suomen ASH:n raportti Tupakka ja lapsen oikeudet (pdf)