Maailman tupakaton päivä kiinnittää huomion tupakkateollisuuden lapsiin kohdistamaan markkinointiin

WHO:n Maailman tupakatonta päivää vietetään 31.5. Päivän teemana on lasten suojeleminen tupakkateollisuuden toimilta.

Tupakkateollisuus tavoittelee asiakkaakseen lapsia korvatakseen tupakoinnin lopettaneet ja tupakointiin kuolleet – ja valitettavasti onnistuu tavoitteessaan. WHO:n mukaan maailmanlaajuisesti arviolta 37 miljoonaa 13–15-vuotiasta käyttää tupakkaa, ja lapset käyttävät sähkösavuketta aikuisia yleisemmin.

Tupakkateollisuuden tuotevalikoima on laajentunut merkittävästi, ja markkinoille on tullut uusia, nuoriin vetoavia tuotteita, kuten sähkösavukkeita, kuumennettavia tupakkatuotteita ja nikotiinipusseja. Maustetut tuotteet, tyylikäs muotoilu ja lapsiystävällinen pakkaus sekä kuvat tekevät riippuvuutta aiheuttavista tuotteista entistä houkuttelevampia nuorille.

”Historia toistaa itseään, kun tupakkateollisuus yrittää myydä lapsillemme samaa nikotiinia eri pakkauksessa. Tupakkateollisuus tavoittelee lapsia ja nuoria uusilla tuotteilla, jotka ovat makeisten makuinen ansa. Kuinka he [tupakkateollisuus] voivat puhua haittojen vähentämisestä, kun he markkinoivat näitä vaarallisia ja voimakasta riippuvuutta aiheuttavia tuotteita lapsille?” toteaa WHO:n johtaja Dr Tedros Adhanom Ghebreyesu.

Miten tupakkateollisuus tavoittelee lapsia?

Tupakkateollisuus käyttää lasten ja nuorten houkuttelemiseksi ja riippuvuuden ylläpitämiseksi useita taktiikoita, esimerkiksi:

  • tuo markkinoille tuotteita, joissa on lapsiin vetoavia makuja ja joiden ulkoasussa hyödynnetään mm. sarjakuvahahmoja ja high tech -suunnittelua,
  • markkinoi ja myy tuotteita koulujen lähellä, lasten silmien tasolla, makeisten, välipalojen ja sokeripitoisten juomien vieressä,
  • markkinoi tuotteita sosiaalisessa mediassa, suoratoistopalveluissa, pelialustoilla sekä vaikuttajien ja julkkisten avulla,
  • sponsoroi nuorten suosimia tapahtumia, mukaan lukien urheilutapahtumat, konsertit ja kouluohjelmat,
  • alentaa kertakäyttöisten sähkösavukkeiden hintoja ja myy yksittäisiä savukkeita, jotta ne olisivat edullisia lapsille ja nuorille,
  • jakaa ilmaisia näytteitä tai tuotteita, joissa on tupakkaan liittyviä tuotemerkkejä,
  • vähättelee riippuvuutta ja terveysriskejä,
  • vastustaa sääntelyä, joka vähentää tupakka- ja nikotiinituotteiden kysyntää nuorten keskuudessa,
  • rahoittaa eturyhmiä ja tekee sosiaalista vastuuta korostavia toimia, jotta nuorille syntyisi positiivisia käsityksiä alasta

Mitä hallitusten pitäisi tehdä?

WHO:n mukaan hallitusten tulee suojella lapsia tupakkateollisuudelta seuraavilla toimilla:

  • WHO:n tupakkapuitesopimus FCTC tulee panna täytäntöön kokonaisuudessaan – myös kaikenlaisen tupakkamarkkinoinnin kielto, josta säädetään artiklassa 13 ja sen toimeenpano-ohjeissa – sekä COP10 -konferenssissa hyväksytyt artiklan lisäohjeet digitaalisesta ja rajat ylittävästä markkinoinnista ja tupakan esittämisestä viihdemediassa.
  • Tupakka- ja nikotiinituotteiden veroja ja kuluttajahintoja on nostettava, jotta ne olisivat vähemmän edullisia lapsille ja nuorille.
  • Tuotteiden myynti lapsille on kiellettävä.
  • Tupakkapuitesopimuksen artikla 5.3 on toimeenpantava kaikilla julkisilla hallinnon aloilla. Artiklan mukaan tupakoinnin ja nikotiinituotteiden käyttöä koskevaa julkisen vallan toimintaa tulee suojella tupakkateollisuuden kaupallisilta ja muiden etujen tavoittelulta.
  • Hallitusten tulee ryhtyä toimiin nuoriin vetoavia tuotteita ja niiden markkinointia vastaan.
  • Tupakka- ja siihen kytköksissä oleva teollisuus on saatettava vastuuseen terveydelle ja ympäristölle aiheuttamistaan haitoista ja kustannuksista sekä harhaanjohtavasta markkinoinnista ja muista toimista, jotka heikentävät kansanterveyttä ja ympäristöpolitiikkaa.  

Lähteet
WHO: World No Tobacco Day 2024
WHO (2024): Hooking the next generation: how tobacco industry captures young customers (pdf)