Tupakkayhtiöt sponsoroivat formuloita yhä miljoonilla dollareilla
Tupakkayhtiöt Philip Morris International ja British American Tobacco sponsoroivat F1-sarjaa 2021 kaudella arviolta 105 miljoonalla dollarilla. Summa vastaa vuoden 2006 tasoa, jolloin formuloiden piti irtaantua tupakkayhtiöiden sponsoroinnista. F1-sarja on yhtiöille tehokas tapa tavoittaa nuoria.
Tupakkateollisuutta seuraavan STOP-verkoston mukaan PMI:n ja BAT:n formulasponsorointi on 2021 kaudella samalla tasolla kuin vuonna 2020, jolloin PMI sponsoroi formuloita 75 miljoonalla ja BAT 30 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla. STOP:n mukaan BAT sai panostuksellaan näkyvyyttä pelkästään kisalähetyksistä yli 54 miljoonan dollarin arvosta.
Verkosto on erityisesti huolissaan siitä, että tupakkateollisuus tavoittaa formuloiden kautta yhä nuorempaa yleisöä. F1-kisoja seuraa 433 miljoonaa katsojaa ympäri maailman. Vuonna 2020 uusista F1-faneista 77 prosenttia oli 16 – 35-vuotiaita, koko yleisöstä 46 prosenttia.
”Salliessaan tupakkayhtiöiden F1-sponsoroinnin Liberty Media, FIA, Ferrari ja McLaren auttavat teollisuutta, jonka tuotteet tappavat yli 8 miljoonaa ihmistä vuodessa, tavoittamaan nuoria brändeillään ja viesteillään”, STOP kritisoi.
Miljoonayleisöt myös sosiaalisessa mediassa
Tupakkayhtiöt saavat formuloiden siivellä tehokasta näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa.
Esimerkiksi kun Ferrari esitteli uuden F1-autonsa maaliskuussa 2021, PMI:n Mission Winnow oli näkyvästi mukana autoon kiinnitetyllä logollaan. Ferrarin autoon liittyvä twiitti sai 17 800 tykkäystä ja lähes 3000 uudelleenjakoa. Uuteen autoon liittyvät päivitykset olivat suosittua sisältöä myös tupakkayhtiön brändin omilla some-tileillä: Twitterissä 2500 tykkäystä, Instagramissa yli 51 000 tykkäystä.
Yhtiöiden yhteistyö näkyy sosiaalisessa mediassa muutenkin. Ferrari esimerkiksi kiittelee tupakkasponsoriaan mobiililaitteiden taustakuvista ja jakaa uusia taustakuvia säännöllisesti eteenpäin faniensa omille laitteille ladattaviksi. Taustakuvissa on Mission Winnow -logo Ferrarin logon rinnalla.
STOP vetoaa hallituksiin, jotta nämä kieltäisivät tupakkayhtiöiden mainonnan, myynninedistämisen ja sponsoroinnin kattavasti. Verkosto huomauttaa myös, että tupakkayhtiöiden F1-sponsorointi rikkoo WHO:n tupakkapuitesopimusta (WHO FCTC).
Lähde
STOP (2021): Driving Addiction. Tobacco Sponsorship in Formula One, 2021.