fbpx

Tupakkayhtiö mainostaa sosiaalisessa mediassa

Japan Tobacco International tavoittelee saksalaisnuoria Facebook- ja Instagram-sivuillaan. Yhtiön some-tilit ja verkkosivut eivät mainosta tupakkatuotteita, mutta toistavat tupakkamerkkien visuaalista ilmettä. Näin yhtiö kiertää sekä Saksan lainsäädäntöä että Facebookin sääntöjä.

Maailman kolmanneksi suurin monikansallinen tupakkayhtiö, Japan Tobacco International, toistaa Facebookissa ja Instagramissa Camel-, Winston- ja American Spirit -tuotemerkkien ulkoasua, kuten fontti-, väri- ja kuvamaailmaa. Seuraajia houkutellaan nuoria kiinnostavilla aiheilla sekä arvonnoilla. Joissakin arvonnoissa osallistujia vaaditaan vierailemaan tupakkayhtiön ylläpitämillä verkkosivuilla, toisissa arvontaan voi osallistua tykkäämällä some-päivityksestä.

Esimerkiksi Camel-tuotemerkkiä saksaksi markkinoivalla Lets CML -Instagram-tilillä on 1175 seuraajaa (29.4.2021). Seuraajille luvataan kiinnostavia tarinoita, tarjouksia ja kilpailuja. Profiilissa on linkki Letscml.de-verkkosivuille, jonka tuoreimmassa uutisessa kannustetaankin osallistumaan Bose-kaiuttimien arvontaan. Tupakkayhtiön rooli näkyy verkkosivuilla vain yhteystiedoissa, joissa mainitaan JT International Germany GmbH sekä camel.de-päätteinen sähköpostiosoite. Facebookissa on muutamia eri Lets CML -tilejä. Sini-keltainen logo kannustaa: Let’s make memories of life.

”Sosiaalisen median tilimme ovat tavanomaista toimintaa alallamme. Käytämme alustoillamme ikärajoituksia, jolloin alaikäiset eivät pääse sivuillemme. Suljettuihin yhteisöihimme pääsee ainoastaan rekisteröityneet aikuiset tupakoijat”, yhtiö kertoo The Bureau of Investigative Journalism -uutistoimistolle.

Nuoret maksetun mainonnan kohderyhmänä

Sosiaalisen median tilit toimivat myös maksetun markkinoinnin välineinä, joilla on mahdollista tavoittaa suuryleisöjä. Facebook, joka saa suuren osan tuloistaan mainonnasta, ei salli tupakkatuotteiden mainostamista, mutta sallii brändimainonnan.

Japan Tobacco International onkin mainostanut brändejään sekä Instagramissa että Facebookissa. Facebookin mainoskirjastosta käy ilmi, että esimerkiksi yksi American Spirit -sivun mainos sai yli 50 000 näyttökertaa. Lähes puolet mainosta katsoneista oli 18–24-vuotiaita.

Camelin hiljattaiseen markkinointiin puolestaan kuului seitsemän maksettua Instagram-mainosta, joissa kerrottiin kymmenen AirPod Pron arvonnasta. Winston-tiliä on niin ikään käytetty mainontaan sekä Facebook- että Instagram-yleisöille.

Japan Tobacco International ylläpitää myös elämäniloa hehkuttavaa Sei So Frei (”ole vapaa”) -sivustoa, jolla on omat Facebook- ja Instagram-tilit. Facebook-tilillä on lähes 10 000 seuraajaa. Päivityksissä ohjataan siirtymän verkkosivuille, jossa ennen koronapandemiaa jaettiin lippuja musiikkifestivaaleille, kuten Highfield -tapahtumaan. Markkinointi jatkui itse tapahtumassa, jossa kävijöille tarjottiin tuotenäytteitä ja maksuttomia juomarahakkeita.

Lähde
The Bureau of Investigative Journalism (25.4.2021): Tobacco giant JTI placing stealth adverts for its brands on Facebook and Instagram

Markkinointi

Suomen tupakkalain mukaan mitään tupakointiin liittyvää ei saa mainostaa.

Lue lisää tupakkayhtiöiden markkinoinnista selkokielellä.