Alkoholimainontaa koronan siivellä

Alkoholiteollisuus hyödyntää koronapandemiaa tuotteittensa markkinointiin ja välittää haitallisia viestejä, todetaan australialaisessa raportissa.

Toukokuussa julkaistu australialainen raportti valaisee alkoholimainontaa koronapandemian aikana. Raportin laativat australialaiset Foundation for Alcohol Research and Education -säätiö, Cancer Council WA -syöpäneuvosto ja Sober in the Country -järjestö. Raportin tuloksista kerrotaan tiedotteessa.

Raporttia varten oli tarkasteltu kaikkiaan 107 digitaalista alkoholimainosta, jotka näkyivät yhden tunnin sisällä perjantai-iltana, ihmisten henkilökohtaisilla Facebook- ja Instagram-tileillä. Alkoholimainoksen saattoi siis nähdä 35 sekunnin välein.

Raportissa luokitellaan kuusi kategoriaa, joissa alkoholia on koronapandemian aikana markkinoitu:

  • Helppo saatavuus kotoa poistumatta (58 %)
  • Rahan säästäminen (55 %)
  • Suuremman alkoholimäärän ostaminen (35 %)
  • Alkoholin juominen koronapandemian aikana (24 %)
  • Alkoholinkäyttö selviytymiskeinona tai mielialan kohottamiseen (16 %)
  • ”Terveellisempien” alkoholituotteiden valitseminen (14%)

”Pysy sisällä ja juo”

Mainosten viestit ovat erityisen kyseenalaisia, sillä ne hyödyntävät tunnettuja haitallisen alkoholinkäytön riskitekijöitä. Sellaisia ovat esimerkiksi suuremman alkoholimäärän ostaminen, alkoholinkäyttö selviytymiskeinona, päivittäinen alkoholin juominen sekä juominen yksin kotona.

Lähes kolme neljästä (71%) alkoholimainoksesta viittasi suorasti tai epäsuorasti koronapandemiaan. Kaksi kolmesta (66%) alkoholimainoksesta sisälsi linkin verkkokauppaan.

”Yli 100 alkoholimainosta tunnissa havainnollistaa digitaalisen alkoholimainonnan säälimättömyyttä koronarajoitusten aikana. Monet mainoksista kehottivat ostamaan enemmän alkoholia ja juomaan sitä eristyksestä ja pandemiasta selviytymiseen”, toteaa Cancer Council WA -syöpäneuvoston alkoholiohjelman johtaja, Julia Stafford.

”Fraasit, kuten ’Viiniä kotoa’, ’Pysy sisällä ja juo’ tai ’vankeusalennus’ osoittavat, että alkoholiteollisuus käyttää hyväkseen maailmalaajuista terveyskriisiä”, Stafford jatkaa.

Hyöty irti pelosta

Foundation for Alcohol Research and Education -säätiön toimitusjohtaja Caterina Giorgin mukaan alkoholimainonta kannustaa ihmisiä juomaan aikana, jolloin he ovat sosiaalisessa eristyksessä, ahdistuneita ja taloudellisessa epävarmuudessa.

”Tämä tutkimus osoittaa, että alkoholiyhtiöt hyödyntävät ihmisten pelkoa ja ahdistusta usuttamalla juomaan alkoholia eristyksestä selviytymiseen. Tämä tapahtuu aikana, jolloin ihmisten elämät ovat mullistuneet koronan takia”, Giogi toteaa.

Sober in the Country -järjestön perustaja Shanna Whan kertoo olevansa lannistunut alkoholiteollisuuden häpeämättömän, jokaiseen kotiin työntyvän mainonnan edessä.

Whanin mukaan mainonta on erityisen uhkaavaa heikoimmassa asemassa oleville. Heitä ovat esimerkiksi alkoholismista toipuvat ja henkilöt, jotka eivät vielä tiedä olevansa matkalla alkoholiriippuvuuteen.

Lähteet:

An alcohol ad every 35 seconds -raportti

Foundation for Alcohol Research and Education