Alkoholimainontaa rajoitettiin lasten ja nuorten suojelemiseksi vuoden 2015 alusta voimaan tulleella lakiuudistuksella.  Lain tarkoitus on vähentää niitä tilanteita, joissa lapset ja nuoret altistuvat alkoholimainonnalle.

Mainonnan rajoitukset

Mietojen alkoholijuomien mainonta on kielletty yleisillä paikoilla, kuten bussipysäkeillä, liikennevälineissä ja mainostauluilla. Sen sijaan yleisötilaisuuksissa, esimerkiksi urheilukilpailuissa ja konserteissa, mainonta on sallittua.

Alkoholimainoksia saa olla televisiossa ja radiossa kello 22:n jälkeen. Mainonta on  sallittua myös ulkomaanliikenteen aluksilla ja alkoholijuomien anniskelu- ja myyntipaikoissa. Niiden ulkopuolella saa mainostaa alkoholijuomien nimiä ja hintoja.

Mietojen alkoholijuomien mainonta on kiellettyä myös peleissä, arpajaisissa tai kilpailuissa. Myöskään kuluttajien itsensä tuottamaa tai jakamaa sisältöä, kuten tekstejä, valokuvia, videoklippejä tai mainosfilmejä, ei saa käyttää mainonnassa.

Alkoholilain kokonaisuudistuksen myötä vuoden 2018 alusta alkaen ravintolat voivat mainostaa ns. happy hour -tarjouksia esimerkiksi kaduilla ja lehdissä. Väkevien alkoholijuomien mainonta on kiellettyä, mutta väkevien alkoholijuomien valmistajat, tukkumyyjät ja juomia myyvät ravintolat voivat esitellä omia tuotteitaan esimerkiksi verkkohinnastoissa.

Mainonta tavoittaa

Tutkimusten mukaan  alkoholimainonta aikaistaa lasten alkoholinkäytön aloittamista sekä lisää nuoruudenaikaista alkoholinkäyttöä ja humalajuomista.  Nuorena aloitettu alkoholinkäyttö  puolestaan altistaa päihteiden suurkulutukselle ja riippuvuudelle aikuisiässä. Alkoholimainonnan ja sen vaikutusten välillä on annos-vaste -suhde: mitä enemmän lapset näkevät ympärillään alkoholimainontaa, sitä suurempi mainonnan vaikutus heidän käyttäytymiseensä on.

OECD julkaisi toukokuussa 2015 raportin alkoholihaitoista ja keinoista niiden vähentämiseksi. Raportissa käsitellään myös alkoholimainontaa.  Kansainvälisessä ja suomalaisessa mainontakeskustelussa on puhuttu nimenomaan mainonnan vaikutuksista lapsiin ja nuoriin, mutta OECD:n raportti tuo esille tutkimustuloksia, joiden mukaan mainonnalla olisi yhteys myös alkoholin kokonaiskulutukseen ja suurkulutukseen.

Tiesitkö että,

Alkoholilaki kieltää väkevien alkoholijuomien mainostamisen. Laki ei rajoita kenenkään sananvapautta, mutta jos yksityinen ihminen saa korvauksen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa julkaistuista alkoholiaiheisista kirjoituksistaan, kyseessä on alkoholijuomien mainonta, jota koskee alkoholilaki.