Tupakoinnin ongelmat kärjistyvät taloyhtiöissä

Suomen ASH vetoaa taloyhtiöihin, jotta nämä korostaisivat asukkailleen savuttomuuden tarvetta erityisesti koronaviruksen aikana. Asukkaiden kesken asiaan on usein vaikea löytää ratkaisua.

Naapurista kulkeutuva tupakansavu aiheuttaa nyt huolta aiempaa enemmän, kun ihmiset pysyttelevät kotona. Suomen ASH on saanut aiheesta useita yhteydenottoja, ja aihe näkyy lehtien mielipidekirjoituksissa.

Asumisterveysasetuksen mukaan sisäilmassa ei saa toistuvasti esiintyä aistinvaraisesti havaittavaa tupakansavua, joka on kulkeutunut asuntoon ulkoa tai muualta rakennuksesta. Tästä huolimatta asiaan puuttuminen on edelleen turhan vaikeaa taloyhtiöille ja varsinkin yksittäisille asukkaille.

”Taloyhtiöiden olisi nyt hyvä tuoda esiin savuttomuuden merkitys, vaikka yhtiöjärjestys sitä ei vaatisikaan. Meille tulleet lukuisat yhteydenotot viestivät ihmisten huolesta. Monet tupakoijat eivät tule ajatelleeksi, että toiseen asuintilaan leviävä tupakansavu aiheuttaa terveysriskin myös naapureille. Mielestäni myös Kiinteistö- ja Isännöitsijäliitto voisivat muistuttaa taloyhtiöitä savuttomuudesta”, toiminnanjohtaja Mervi Hara Suomen ASH:stä toteaa.

Ympäristön tupakansavu lisää keuhkosyövän riskiä ja useiden muiden syöpien riski on todennäköinen. Muita keskeisiä vaikutuksia ovat lisääntynyt sydän- ja verisuonisairauksien riski.

”Tupakansavulle altistuminen on terveysriski ja tupakoijat ovat itse koronaviruksen riskiryhmässä. Lisäksi monet pitkäaikaissairaat, kuten astmaatikot, voivat saada passiivisesta tupakoinnista myös nopeasti ilmaantuvia akuutteja oireita. Asia on erityisen tärkeä nyt, kun ihmisten tulee pysytellä sisätiloissa.”

Suomen ASH julkaisi hiljattain ohjevideon tilanteeseen, kun asuntoon kulkeutuu tupakansavua. Video on saatavilla järjestön verkkosivuilla.

Lakimuutos tarpeen

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama tupakka- ja nikotiinipoliittinen työryhmä ehdotti mietinnössään, että tupakointikiellosta parvekkeilla tai asukkaiden hallinnassa olevissa sisätiloissa voitaisiin päättää yhtiön enemmistöpäätöksellä. Tämä edellyttäisi muutosta asunto-osakeyhtiölakiin. Lakimuutosta ei saada aikaan nyt käsillä olevan tilanteen aikana, mutta Suomen ASH toivoo, että työryhmän esitys etenisi mahdollisimman nopeasti. Siihen saakka voitaisiin toimia vapaaehtoiselta pohjalta.

Tällä hetkellä lain mukaan

• tupakointi on kielletty asunto-osakeyhtiön yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa.
• taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä tupakointi on mahdollista kieltää huoneiston parvekkeilla, ulkoalueilla tai huoneistoissa. Yhtiöjärjestyksen muutos edellyttää kaikkien osakkaiden suostumista.
• kunnan viranomainen voi määrätä tupakointikiellon, jos savua voi kulkeutua säännöllisesti esimerkiksi parvekkeelta toiselle. Terveyshaittaa ei tarvitse osoittaa. Yhteydenotto kunnan terveysviranomaiseen.
• tupakointikielto voidaan määrätä asuintilaan silloin, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista estää korjaamalla tai muuttamalla rakenteita.