Maailman tupakaton päivä 2026 paljastaa tupakka- ja nikotiiniteollisuuden vaikuttamistapoja

WHO:n Maailman tupakatonta päivää vietetään vuosittain 31.5. Vuonna 2026 päivän tarkoituksena on tuoda esiin, miten tupakka- ja nikotiiniteollisuus kehittää tuotteitaan houkutellakseen uusia käyttäjiä, erityisesti lapsia ja nuoria. Samaan aikaan teollisuus kiertää tupakka- ja nikotiinituotteita koskevaa sääntelyä ympäri maailmaa.

Kampanja jatkaa vuoden 2025 teemalla. Se kehottaa hallituksia, kansalaisyhteiskuntaa sekä eri toimijoita vahvistamaan tupakka- ja nikotiinituotteiden sääntelyä, poistamaan lainsäädännön porsaanreikiä ja turvaamaan tuleville sukupolville tupakattoman ja nikotiinittoman tulevaisuuden.  Englanniksi teema on” Unmasking the appeal – countering nicotine and tobacco addiction”.  

WHO:n mukaan tupakoinnin vähentämisessä on saavutettu vuosikymmenten aikana merkittävää edistystä, mutta tupakka- ja nikotiiniteollisuuden toiminta on edelleen määrätietoista. Teollisuus markkinoi aggressiivisesti uusia nikotiinituotteita, kuten sähkösavukkeita, nikotiinipusseja ja synteettistä nikotiinia sisältäviä laitteita.

Tuotteiden tarkoituksena on edistää riippuvuutta ja houkutella uusia käyttäjiä. Samalla tupakka- ja nikotiiniteollisuus kiertää tiukentuvaa sääntelyä kaikkialla maailmassa.

Kymmenet miljoonat lapset käyttävät tupakka- ja nikotiinituotteita

WHO:n mukaan uusimmat tiedot nuorten nikotiinituotteiden käytöstä ovat hälyttäviä: maailmanlaajuisesti vähintään 40 miljoonaa 13–15‑vuotiasta lasta käyttää jotain tupakkatuotetta. Heistä noin 20 miljoonaa tupakoi ja 10 miljoonaa käyttää savutonta tupakkatuotetta, kuten suussa tai nenässä käytettävää tupakkaa. Lisäksi vähintään 15 miljoonaa 13–15‑vuotiasta käyttää sähkösavuketta. Maissa, joissa tietoja on saatavilla, lapset alkavat käyttää sähkösavuketta yhdeksänkertaa todennäköisemmin kuin aikuiset.

WHO:n tupakattomuutta edistävän yksikön johtajan Vinayak M Prasadin mukaan markkinointia kohdennetaan nuoriin tarkoituksella: makuaineet, tyylikkäät pakkaukset ja harhaanjohtava markkinointi saavat haitalliset ja riippuvuutta aiheuttavat tuotteet näyttämään muodikkailta.

Maailman tupakattoman päivän 2026 tavoitteet:

  • lisätä tietoisuutta tupakka- ja nikotiiniteollisuuden kehittyvistä taktiikoista, mukaan lukien muun muassa synteettinen nikotiini ja nikotiinisuolat 
  • edistää vahvempia poliittisia toimia nuorten suojelemiseksi, kuten makuaineiden, markkinoinnin ja mainonnan kieltoa
  • ehkäistä riippuvuutta ja vähentää kysyntää tarjoamalla erityisesti nuorille tietoa ja välineitä teollisuuden manipuloinnin vastustamiseksi sekä parantaa pääsyä vieroitukseen

Lähde:
WHO (17.10.2025): World No Tobacco Day 2026: Unmasking the appeal – countering nicotine and tobacco addiction