Miljoonat lapset näkevät tupakkayhtiöiden mainoksia somessa

Tupakkateollisuuden mainokset saavat miljardeja katselukertoja ja tavoittavat miljoonia lapsia sosiaalisessa mediassa, kertoo amerikkalainen Campaing for Tobacco-Free Kids -järjestö uudessa raportissaan #SponsoredByBigTobacco.

Tupakkayhtiöt väittävät, etteivät markkinoi tuotteitaan nuorille, mutta raportti osoittaa, ettei väite pidä paikkaansa. Sosiaalisen median avulla tupakkayhtiöt kiertävät markkinointisääntelyä, joka on auttanut vähentämään tupakointia maailmanlaajuisesti.

Raportissa analysoitiin kolmen eri tuotemerkin markkinointia Instagramissa, Facebookissa, X:ssä, TikTokissa ja YouTubessa. Tuotemerkit olivat British American Tobaccon nikotiinipussi ja sähkösavuke sekä Philip Morris Internationalin kuumennettava tupakkatuote.

Analyysi osoitti, että tupakkayhtiöt käyttävät sosiaalista mediaa tuotteidensa markkinointiin yli 60 maassa. Tuotemerkkejä markkinoivaa sisältöä on katsottu sosiaalisessa mediassa yli 3,4 miljardia kertaa. Sitä on tarjottu yli 385 miljoonalle ihmiselle. Yleisöstä noin 40 prosenttia on alle 25-vuotiaita. Tämä tarkoittaa yli 150 miljoonaa nuorta, joista 16 miljoonaa on alle 18-vuotiaita.

Suoraa markkinointia, vaikuttajia ja suosittuja keskustelunaiheita

Raportin mukaan British American Tobacco (BAT) ja Philip Morris International (PMI) käyttävät vähintään 56 sosiaalisen median tiliä vähintään 45 maassa mainostaakseen suoraan tuotteitaan. Yritysten tuotemerkkikohtaisilla tileillä Italiassa, Pakistanissa ja Indonesiassa on 50 000-67000 seuraajaa.

Tupakkayhtiöt maksavat sosiaalisen median vaikuttajille, jotta nämä merkitsisivät omiin somejakoihinsa tupakkayhtiöiden tilit ja käyttävät suosittuja hashtageja houkutellakseen yleisöä tileille. Näin tilien markkinointisisältö tavoittaa enemmän katsojia. Esimerkiksi BAT käyttää hastageja #LoveTheUnexpected, #CricketFever ja #StayInTheMomet osallistuakseen suosittuihin keskusteluihin ja varmistaakseen, että henkilöt, jotka eivät käytä tupakka- ja nikotiinituotteita, näkevät sisällön.

Hallitusten ryhdyttävä toimiin nikotiinituotteiden markkinointia vastaan

Campaign for Tobacco-Free Kidsin mukaan hallitusten tulisi pikaisesti ryhtyä toimiin tupakka- ja nikotiinituotteiden kotimaisen ja maan rajat ylittävän markkinoinnin kattavaksi kieltämiseksi sekä tehtävä yhteistyötä nykyisten markkinointirajoitusten tehostamiseksi. Hallitusten on asetettava sosiaalisen median yritykset oikeudelliseen vastuuseen, jotta ne tunnistaisivat ja poistaisivat laittoman tupakka- ja nikotiinituotteiden markkinoinnin alustoiltaan.

Sosiaalisen median yritysten on myös omaksuttava ja noudatettava lainsäädäntöä, joka kieltää kattavasti tupakka- ja nikotiinituotteiden myynnin edistämisen.  

Lähde
Campaign for Tobacco-Free Kids 2023: #SponsoredByBigTobacco (pdf)