Intiassa rajoitetaan suoratoistopalveluiden tupakkamarkkinointia
Digitaalisen median suosion myötä tupakkamarkkinointi on seurannut katsojia suoratoistopalveluihin. Intiassa suoratoistopalveluissa esitettäviä tupakkakuvia koskevat rajoitukset voivat vaikuttaa mainontarajoituksiin muissakin maissa.
Maailmanlaajuisesti 66 maata on kieltänyt tupakan mainonnan painetussa mediassa, mainostauluilla sekä televisiossa ja radiossa. Intia on kuitenkin ensimmäinen maa, joka säätelee tupakkamainontaa myös suoratoistopalveluissa.
Intiassa vuonna 2012 käyttöön otetut elokuvasäännökset rajoittavat tupakkasisällön esittämistä elokuvateattereissa ja televisiossa. Säännökset on nyt laajennettu koskemaan myös suoratoistopalveluita, kuten Netflixiä, Disney+:aa ja Amazon Primeä. Jatkossa palveluissa on annettava video- ja tekstipohjaisia terveysvaroituksia, kun kuvassa esiintyy tupakkaa. Terveysvaroitukset on sijoitettava sisällön alkuun ja keskelle ja niin, että staattinen terveysvaroitus näkyy ruudulla aina, kun tupakkaa esitetään.
Elokuva-ala on vastustanut ohjeistusta rajusti.
Säännösten tehokas toimeenpano edellyttää yhteistyötä mm. valtion virastojen, tiedotusvälineiden ja sidosryhmien kanssa. Lisäksi on tarpeen arvioida, miten määräyksiä noudatetaan, miten tupakkakuvien levinneisyys kehittyy ja millaisia vaikutuksia säännöksillä on erityisesti nuorten tupakan kulutukseen.
Seurantajärjestelmistä apua porsaanreikien tunnistamiseen
Suoratoistopalvelujen ennustetaan saavuttavan 4,2 miljardia ihmistä maailmanlaajuisesti vuoteen 2027 mennessä, minkä vuoksi on entistä tärkeämpää suojella kuluttajia tupakkamarkkinoinnilta.
Tutkimukset osoittavat, että tupakkamarkkinointi lisää tupakointia ja kattavat kansalliset tupakkamainonnan rajoitukset vähentävät tupakointia.
Digitaalisilla alustoilla erityisesti nuoret altistuvat tupakkatuotteille aggressiivisen markkinoinnin vuoksi. Käyttöön on kuitenkin tullut uusia työkaluja ja toimintatapoja tupakkatuotteiden markkinoinnin vähentämiseksi.
Vital Strategies -järjestön kehittämällä seurantajärjestelmällä Tobacco Enforcement and Reporting Movementilla (TERM) on mahdollista seurata tupakkamarkkinointia sosiaalisessa mediassa ja verkon uutisviestinnässä. TERM tunnistaa mm. avoimen ja piilotetun tupakkamarkkinoinnin. Digitaalisen median seurantajärjestelmien avulla voidaan saada selville tupakkayhtiöiden hyödyntämiä porsaanreikiä, mikä mahdollistaa lainsäädännön kehittämisen.
Lähde
Think Global Health (2.8.2023): India’s Tobacco Industry Regulations