Tupakkamainonnan loputtava Formula 1:ssä

Tupakkayhtiöiden sponsorointi ja tupakkamainokset rehottavat yhä Formula 1:ssä. Sen on loputtava, vaativat terveysjärjestöt ja -organisaatiot Kansainväliselle autoliitto FIA:lle osoittamassaan avoimessa kirjeessä. Suomen ASH on yksi kirjeen allekirjoittaneista.

STOP – Stopping Tobacco Organizations & Products -järjestön julkaisema raportti Driving Addiction. F1 and Tobacco Advertising paljasti, että tupakkayhtiöt Philip Morris International (PMI) ja British American Tobacco (BAT) käyttivät Formula 1:ssä markkinointiin lähes 100 miljoonaa dollaria vuonna 2019. Tänä vuonna yhtiöt aikovat käyttää kaikkiaan peräti 115 miljoonaa dollaria formuloihin.

Formula 1 on MotoGP:n ohella ainoa globaali urheilusarja, joka yhä vastaanottaa tupakkayhtiöiden rahoitusta, raportissa kerrotaan. Raportin mukaan Formula 1 on vuosien varrella tuottanut yli 4,4 miljardia dollaria tupakkayhtiöiden mainoksilla. Määrä nousee 4,5 miljardiin vuoden 2020 kaudella.

Tupakkayhtiöille markkinointi on kannattavaa, sillä Formula 1:llä on maailmanlaajuisesti lähes 500 miljoonaa fania. Samaan aikaan tupakkayhtiöt ovat vastuussa 8 miljoonasta kuolemasta vuosittain.

”Jos FIA:n säännöt sallivat joukkueiden käyttää rahaa, joka on ansaittu myymällä miljoonia ihmisiä tappavaa tuotetta, säännöt tulee muuttaa”, todetaan FIA:lle osoitetusssa avoimessa kirjeessä.

Markkinointi osuu myös nuoriin

Formula 1 on tupakkayhtiöille houkutteleva markkinointipaikka. F1:llä on kaikista maailman urheiluliigoista toiseksi eniten alle 25-vuotiaita faneja.

Kirjeessä todetaan, että tupakkamerkit F1-kilparadoilla näkyvät yli maiden rajojen ja osuvat tietokonepelien kautta nuorten tajuntaan.

F1-fanit ovat lisäksi muuta väestöä todennäköisemmin hyvätuloisia, joten he ovat potentiaalisia asiakkaita myös ”uuden sukupolven tuotteille”, raportti kertoo. Uuden sukupolven tuotteilla tarkoitetaan esimerkiksi sähkösavukkeita ja kuumennettavia tupakkatuotteita.

FIA väistelee vastuuta

Kansainvälinen autoliitto FIA sitoutui vetäytymään tupakkarahoista jo lähes 20 vuotta sitten. Lisäksi kaikkiaan 182 maata on allekirjoittanut Maailman terveysjärjestö WHO:n tupakoinnin torjuntaa koskevan puitesopimuksen, joka velvoittaa muun muassa tupakkamainonnan kieltämiseen.

Tästä huolimatta FIA ei ole kantanut vastuuta, vaan mainonta on saanut jatkua. Viime vuonna WHO patisti aiheesta erityisesti Formula 1:tä, mutta FIA väisti vastuun väittäen, ettei sillä ole valtaa urheilulajiin osallistuvien toimiin.

Kirjeen on allekirjoittanut kaikkiaan 101 järjestöä ja organisaatiota ympäri maailman.

Lähteet:

Avoin kirje FIA:lle (pdf)

Raportti: Driving Addiction. F1 and Tobacco Advertising. (pdf)

Stop. Stopping Tobacco Organizations & Products: Tiedote 20.8.