Saksa rajoittaa tupakkamainontaa

Saksa on tähän saakka ollut ainoa EU-valtio, joka sallii tupakkatuotteiden laajamittaisen ulkomainonnan. Tilanteeseen tulee muutos, kun mainonnan kieltävä laki tulee voimaan asteittain ensi vuodesta alkaen.

Saksan hallitus ilmoitti kesällä, vuosia kestäneiden neuvottelujen jälkeen, että se rajoittaa asteittain tupakkatuotteiden ulkomainontaa tammikuusta 2022 lähtien. Deutche Welle  -lehden mukaan ulkomainonnan rajoitukset tulevat voimaan tupakkatuotteiden osalta vuoden 2022 alusta lähtien, tupakan kuumentamiseen tarkoitettujen laitteiden osalta 2023 alusta ja sähkösavukkeiden osalta vuoden 2024 alusta.

Lakimuutoksen jälkeen tupakkatuotteiden mainonta on sallittua enää tupakkakaupoissa. Myös tupakkatuotenäytteiden jakelu kielletään erikoisliikkeiden ulkopuolella.

Elokuvissa tupakkatuotteiden mainonta sallitaan lakimuutoksen jälkeen ainoastaan K18-rajoitettujen elokuvien yhteydessä. Elokuvia koskevan mainontakiellon odotetaan astuvan voimaan vuoden vaihteessa. Tupakkatuotteiden mainonta tiedotusvälineissä on Saksassa jo entuudestaan kielletty.

Tupakkayhtiöiden tarjoama sponsorointi yhä sallittu

Deutsche Welle -lehden mukaan tupakkateollisuus käytti Saksassa arviolta 100 miljoonaa euroa vuodessa elokuva- ja ulkomainontaan sekä muun muassa paikallisille viranomaisille tupakkatuotteiden mainonnan sallimiseksi esimerkiksi bussipysäkeillä.

Liberal pro-business Free Democrats -puolueen mukaan mainontakielto on menossa liian pitkälle. Myös tupakkayhtiö Philip Morris on kritisoinut Saksan päätöstä. DW:n mukaan yhtiön toimitusjohtaja sanoi, että uusiin tuotteisiin ”koulutus” voisi olla vaihtoehto tupakoitsijoiden siirtymiselle vähemmän saastuttaviin tuotteisiin.

Toisaalta esimerkiksi German Children’s Fund charity pitää kieltoa liian lievänä. Järjestön mukaan lakiin olisi pitänyt sisällyttää myös mm. tupakkayhtiöille kielto sponsoroida tapahtumia. Uusi laki ei kieltänyt tupakkayhtiöiden myynninedistämistyötä ja sponsorointia. Järjestön mukaan maat, joissa tupakan laajamittainen mainonta on kielletty, ovat onnistuneet vähentämään tupakointia.

Lähteet
Deutsche Welle (3.7.2020): Germany to curb tobacco advertising