Olutjätin paineet lisäsivät alkoholin mainontaa urheilutapahtumissa

Maailman suurin oluentuottaja AB InBev on investoinut aiempaa enemmän alkoholin markkinointiin urheilutapahtumissa. AB InBew tuottaa arviolta jopa kolmanneksen maailmassa myydystä oluesta.

Olutjätti Anheuser-Busch InBev käyttää yhä suurempia summia alkoholin mainostamiseen isoissa urheilutapahtumissa, kirjoittaa Maik Dünnbier blogissaan alkoholi- ja huumehaittojen ehkäisyä edistävän järjestön, IOGT Internationalin, verkkosivuilla.

Dünnbier havainnollistaa, että AB InBev käytti ”Light Up The World Cup” -mainoskampanjaansa vuoden 2018 jalkapallon MM-kisoissa valtavasti rahaa. Kampanja nähtiin yli 50 maassa.  Lisäksi AB InBev on satsannut mainontaan amerikkalaisen jalkapallon vuotuisessa loppuottelussa, Super Bowlissa.

AB InBevin sponsorointisopimukset koskettavat jokaista kulmaa urheilumaailmassa, Dünnbier kirjoittaa. Vuonna 2016 yhtiö käytti arviolta 350 miljoonaa dollaria urheilun sponsorointiin pelkästään Yhdysvalloissa, mikä tekee siitä Pepsin jälkeen Yhdysvaltojen toiseksi suurimman mainostajan.

Kiivaan markkinoinnin taustalla on Dünnbierin mukaan AB InBevin osakkeiden arvon lasku – ja osakkeenomistajien luoma paine. Lisäksi InBev pyristelee eroon velkataakastaan, jonka hankki ostaessaan vuonna 2016 suurimman kilpailijansa, panimoalan yrityksen SABMillerin.

Myös heikot myyntitulokset aiheuttavat AB InBeville huolta, sillä oluen kysyntä yhtiön keskeisillä markkina-alueilla Brasiliassa ja Yhdysvalloissa on laskenut. Super Bowl -otteluissa mainostaminen kumpuaa erityisesti paineesta lisätä alkoholinkulutusta näillä keskeisillä markkinoilla.

Alkoholimainonta urheilutapahtumissa houkuttelee nuoria

Suomen ASH:n toiminnanjohtajan Mervi Haran mielestä urheilu ja liikunta ovat myönteisiä asioita, joihin alkoholin ei tulisi kuulua:

”Urheilutapahtumiin liitetään vapaa-aika, viihtyminen, jännitys, yhdessäolo ja hauskuus. Alkoholin markkinoijat ostavat nämä elementit mainonnalla. Alkoholimainonta urheilutapahtumissa houkuttelee nuoria alkoholin käyttäjiksi, vaikka tosiasiassa kaikki alkoholijuomat lisäävät esimerkiksi syöpäriskiä. ”

Lähde: Big Alcohol Betting Big Bucks On Super Bowl -blogi