Alkoholiteollisuus ratsastaa naisten oikeuksilla

Kansainvälistä naistenpäivää vietetään vuosittain 8. maaliskuuta. Alkoholiyhtiöille naistenpäivä on mahdollisuus markkinoida alkoholijuomia tasa-arvoa korostavilla teemoilla. Aiheesta kertoo EUCAM, European Centre of Monitoring Alcohol Marketing.

Alkoholijuomien valmistaja Diageo oli tänä vuonna yksi kansainvälisen naistenpäivän virallisista tukijoista. Yhtiö myös hyödynsi naistenpäivää markkinointikampanjassaan, kirjoittaa professori Carol Emslie EUCAMin verkkosivuilla.

Diageo julkisti sarjan videoita, joilla yhtiön naispuoliset työntekijät kertovat ammatillisista ja henkilökohtaisista haasteista, joita naisena kokevat.

Lisäksi Diageo korostaa tasa-arvoa Smirnoff-tuotemerkin kampanjalla, joka kiinnittää huomiota naisten osuuteen musiikkibisneksessä. Kampanja julkistettiin ensimmäisen kerran naistenpäivänä vuonna 2017.

Myös mm. skotlantilainen panimo BrewDog on pyrkinyt vetoamaan tasa-arvoon markkinoinnissaan. Viime vuonna yhtiö uudisti Punk IPA -tuotteensa pakkauksen Pink IPA:ksi, ”olueksi tytöille”. Kampanjan oli tarkoitus kritisoida seksististä markkinointia ja palkkaeroja miesten ja naisten välillä. BBC uutisoi, että kampanja kuitenkin jakoi mielipiteitä ja sitä syytettiin jo itsessään seksistiseksi.

Makeita juomia ja vaikutusvaltaa

Carol Emslie kirjoittaa, että naiset muodostavat merkittävät markkinat alkoholiteollisuudelle, sillä ero alkoholin kulutuksessa sukupuolten välillä on kaventunut mittavasti. Alkoholiyhtiöt pitävät tätä todisteena kasvupotentiaalista.

Vedotakseen naisiin alkoholiyhtiöt ovat vähitellen kehittäneet juomia, jotka yleensä ovat makeita, vaaleanpunaisia, hedelmänmakuisia tai vähäkalorisia. Alkoholia markkinoidaan naisille mielikuvilla hienostuneisuudesta, naisten välisestä ystävyydestä ja naisten vaikutusvallasta.

Markkinointia kohdistetaan naisiin erityisen voimakkaasti köyhissä maissa, joissa alkoholi on löyhästi säädeltyä ja markkinointikustannukset alhaisia. Esimerkiksi Diageo markkinoi hedelmänmakuista Snapp-alkoholijuomaansa Afrikassa mainoslauseella ”Snapp celebrates today’s woman: she is empowered, confident and stylish.”

Myös tupakkayhtiöt ovat käyttäneet samankaltaista retoriikkaa. Virginia Slims -savukemerkki on vedonnut naisten vapautumiseen mainoksissaan. Merkin mainoslause ”You,ve Come a Long Way Baby” on yhdistetty kuvaan tyylikkäästä ja itsevarman näköisestä, tupakoivasta naisesta.