WHO vaatii kiireellisiä toimia tupakka- ja nikotiinituotteiden makuaineiden kieltämiseksi
Maailman terveysjärjestö WHO kehottaa hallituksia kieltämään kiireellisesti kaikki maustetut tupakka- ja nikotiinituotteet nuorten terveyden suojelemiseksi. WHO käsittelee neljässä uudessa julkaisussaan makuaineita sekä muita tupakka- ja nikotiiniteollisuuden markkinointikeinoja.
WHO:n pääjohtaja Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus toteaa, että makuaineet vauhdittavat uutta addiktioaaltoa ja ne tulisi kieltää. Hänen mukaansa makuaineet heikentävät vuosikymmenten aikana tapahtunutta edistystä tupakoinnin vähenemisessä, ja ilman rohkeita toimia tupakkapandemia jatkuu.
Tupakka- ja nikotiiniteollisuudelle makuaineet ovat markkinointikeino. WHO:n mukaan makuaineet peittävät tupakan kitkeryyden, tekevät myrkyllisistä tuotteista nuoria houkuttelevia ja ovat keskeinen syy niiden kokeiluun. Makuaineet eivät vain vaikeuta lopettamista, vaan niitä on myös yhdistetty vakaviin keuhkosairauksiin.
WHO:n mukaan tällä hetkelläyli 50 maata on kieltänyt maustetun tupakan, yli 40 maata on kieltänyt sähkösavukkeiden myynnin ja viisi maata on erikseen kieltänyt kertakäyttöiset sähkösavukkeet. Lisäksi seitsemän maata on kieltänyt sähkösavukemaut, mutta maustamisen tarkoitettuja tarvikkeita ei juuri ole säännelty.
Uusia julkaisuja tupakka- ja nikotiiniteollisuuden markkinointikeinoista
Makuaineet, näyttävät tuotepakkaukset ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi ovat lisänneet nikotiinipussien, kuumennettavan tupakan ja kertakäyttöisten sähkösavukkeiden houkuttelevuutta. WHO:n uusissa julkaisuissa kerrotaan tupakka- ja nikotiiniteollisuuden markkinointikeinoista, makuaineista, maustamiseen tarkoitetuista tarvikkeista ja tuotteiden houkuttelevasta muotoilusta.
Lataa julkaisut:
WHO (2025): Manipulation and marketing strategies used by tobacco and nicotine industries to promote their product (pdf)
WHO (2025): The role of flavours in increasing the appeal of tobacco, nicotine and related products (pdf)
WHO (2025): Flavour accessories in tobacco products enhance attractiveness and appeal (pdf)
WHO (2025): Understanding the design features of tobacco, nicotine and related products and their possible effects (pdf)
Lähde:
WHO (30.5.2025): WHO calls for urgent action to ban flavoured tobacco and nicotine products