fbpx

Maailman tupakaton päivä 31.5. paljastaa tupakka- ja nikotiiniteollisuuden toimintatapoja

Maailman tupakaton päivä 31.5.2025 nostaa päivänvaloon toimintatapoja, joita tupakka- ja nikotiiniteollisuus käyttää saadakseen haitalliset tuotteensa näyttämään houkuttelevilta. Teemana on ”Unmasking the appeal” – vetovoimatekijöiden paljastaminen.

Tupakkateollisuus ja nikotiiniyritykset pyrkivät jatkuvasti löytämään keinoja, joilla niiden tuotteet olisivat houkuttelevampia erityisesti nuorten keskuudessa. Tupakka- ja nikotiinituotteiden kokeilu jo hyvin nuorella iällä voi johtaa elinikäiseen riippuvuuteen ja terveyshaittoihin.

WHO:n mukaan tupakka- ja nikotiiniteollisuuden keinoja ovat esimerkiksi:

Houkutteleva markkinointi muotoilulla, väreillä ja mauilla
Tupakka- ja nikotiinituotteiden tyylikäs muotoilu, kirkkaat värit ja houkuttelevat maut ovat strategisia keinoja, joilla pyritään vetoamaan nuoriin – myös digitaalisissa kanavissa.

Harhaanjohtava ja lapsiin vetoava ulkoasu
Tupakka- ja nikotiinituotteet voivat muistuttaa esimerkiksi karkkeja tai jopa piirroshahmoja – asioita, jotka vetoavat lapsiin.

Lisäaineet
Erilaiset lisäaineet voivat tehdä tuotteiden käytöstä miellyttävämpää, mikä nostaa käytön jatkumisen todennäköisyyttä ja vaikeuttaa lopettamista.

Lähteet:
World No Tobacco Day 2025
WHO (11.11.2024): World No Tobacco Day: Unmasking the appeal

Faktaa

  • WHO:n mukaan maailmanlaajuisesti arviolta 37 miljoonaa 13–15-vuotiasta lasta käyttää tupakkaa.
  • Nuorten sähkösavukkeen käyttö on useissa maissa jo yleisempää kuin aikuisten sähkösavukkeen käyttö.
  • Sähkösavukkeita, nikotiinipusseja ja kuumennettavia tupakkatuotteita markkinoivaa sisältöä on sosiaalisen median alustoilla katsottu useammin kuin 3,4 miljardia kertaa.
  • Makuaineet mainitaan usein tärkeimpänä syynä nikotiinituotteiden käytön aloittamiselle.

Lähde: WHO 2025