Maailman tupakaton päivä 31.5. paljastaa tupakka- ja nikotiiniteollisuuden toimintatapoja
Uutinen
|Maailman tupakaton päivä 31.5.2025 nostaa päivänvaloon toimintatapoja, joita tupakka- ja nikotiiniteollisuus käyttää saadakseen haitalliset tuotteensa näyttämään houkuttelevilta. Teemana on ”Unmasking the appeal” – vetovoimatekijöiden paljastaminen.
Tupakkateollisuus ja nikotiiniyritykset pyrkivät jatkuvasti löytämään keinoja, joilla niiden tuotteet olisivat houkuttelevampia erityisesti nuorten keskuudessa. Tupakka- ja nikotiinituotteiden kokeilu jo hyvin nuorella iällä voi johtaa elinikäiseen riippuvuuteen ja terveyshaittoihin.
WHO:n mukaan tupakka- ja nikotiiniteollisuuden keinoja ovat esimerkiksi:
Houkutteleva markkinointi muotoilulla, väreillä ja mauilla
Tupakka- ja nikotiinituotteiden tyylikäs muotoilu, kirkkaat värit ja houkuttelevat maut ovat strategisia keinoja, joilla pyritään vetoamaan nuoriin – myös digitaalisissa kanavissa.
Harhaanjohtava ja lapsiin vetoava ulkoasu
Tupakka- ja nikotiinituotteet voivat muistuttaa esimerkiksi karkkeja tai jopa piirroshahmoja – asioita, jotka vetoavat lapsiin.
Lisäaineet
Erilaiset lisäaineet voivat tehdä tuotteiden käytöstä miellyttävämpää, mikä nostaa käytön jatkumisen todennäköisyyttä ja vaikeuttaa lopettamista.
Lähteet:
World No Tobacco Day 2025
WHO (11.11.2024): World No Tobacco Day: Unmasking the appeal
Faktaa
- WHO:n mukaan maailmanlaajuisesti arviolta 37 miljoonaa 13–15-vuotiasta lasta käyttää tupakkaa.
- Nuorten sähkösavukkeen käyttö on useissa maissa jo yleisempää kuin aikuisten sähkösavukkeen käyttö.
- Sähkösavukkeita, nikotiinipusseja ja kuumennettavia tupakkatuotteita markkinoivaa sisältöä on sosiaalisen median alustoilla katsottu useammin kuin 3,4 miljardia kertaa.
- Makuaineet mainitaan usein tärkeimpänä syynä nikotiinituotteiden käytön aloittamiselle.
Lähde: WHO 2025