Viinien myynti ruokakaupoissa romuttaisi Alkon monopolin

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan valtaosa väestöstä pitäisi väkevien alkoholijuomien myynnin Alkon yksinoikeutena. Viinien myynnin salliminen päivittäistavarakaupoissa kuitenkin johtaisi myös väkevien alkoholijuomien myynnin vapauttamiseen.

Vuoden 2018 alkoholilaki nosti elintarvikeliikkeissä myytävien alkoholijuomien enimmäisalkoholipitoisuuden 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan muutos avasi kilpailulle kolme prosenttia Alkon myynnistä, mutta kaikkien alle 15-prosenttisten alkoholijuomien myynti elintarvikeliikkeissä avaisi siitä kilpailulle jopa 75 prosenttia.  Vuonna 2020 Alkon myynnistä viinejä oli 45 prosenttia ja usein laimennettuina juotavia väkeviä juomia 30 prosenttia.

”Tällainen muutos olisi mittakaavaltaan aivan eri luokkaa kuin vuoden 2018 alkoholilain muutos. ’Viinit ruokakaupassa’ lakkauttaisi lopulta Alkon sellaisena kuin sen nykyisin tunnemme”, sanoo tutkimusprofessori Pia Mäkelä THL:stä.

Viinien myynti elintarvikeliikkeissä merkitsisi kaikkien vastaavan vahvuisten alkoholijuomien myynnin sallimista, sillä myyntiä ei voi erotella valmistustavan tai tuoteryhmän perusteella. Jos suurin osa Alkon tuotteista olisi myynnissä myös elintarvikeliikkeissä, ei palvelevia erikoiskauppoja olisi mahdollista enää ylläpitää koko maan kattavasti.

Väkeviä alkoholijuomia ei haluta kauppoihin – viinien myynti jakaa mielipiteitä

THL:n tekemän mielipidekyselyn mukaan suomalaisten alkoholipoliittisia mielipiteitä jakaa erityisesti se, mistä viinejä pitäisi saada ostaa. Vuonna 2022 reilu puolet väestöstä (54 %) oli sitä mieltä, että viinejä pitäisi saada ostaa päivittäistavarakaupoista. Jos tämä kuitenkin tarkoittaisi myös väkevien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakaupoissa, viiniä kauppoihin haluavien osuus laskee 29 prosenttiin.

Väestöstä 58 prosenttia oli sitä mieltä, että yli 5,5 prosenttisia juomasekoituksia ja oluita pitäisi saada ostaa päivittäistavarakaupoista. Kuitenkin selvä enemmistö (85 %) pitäisi väkevien alkoholijuomien myynnin tulevaisuudessakin Alkon yksinoikeutena.

Alkoholin myynnin yksinoikeusjärjestelmä ehkäisee alkoholihaittoja

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee alkoholin myynnille yksinoikeusjärjestelmää, joka on tieteellisen tutkimusnäytön perusteella tehokas tapa vähentää väestön alkoholinkäyttöä ja alkoholihaittoja. Suomessa valtion omistamalla Alkolla on yksinoikeus yli 5,5-prosenttiten alkoholijuomien myyntiin.

Yksinoikeusjärjestelmä rajoittaa tehokkaasti alkoholin saatavuutta eli myyntipaikkojen lukumäärää sekä hillitsee hintakilpailua, markkinointia ja muuta myynninedistämistä. THL:n mukaan yksinoikeusjärjestelmän purkaminen lisäisi yli 5,5-prosenttisten alkoholijuomien myyntipaikkojen määrää noin 12-kertaiseksi verrattuna nykyisten Alkojen määrään.

Vuonna 2020 alkoholin aiheuttamia kuolemia kirjattiin Suomessa 2 209. Mikäli yksinoikeusjärjestelmästä luovuttaisiin, alkoholinkulutus lisääntyisi Suomessa yhdeksällä prosentilla ja alkoholikuolleisuus 14 prosentilla.

Lähteet
THL (12.4.2022): Alkoholipoliittiset mielipiteet 2022: Puolet väestöstä nykyisen alkoholipolitiikan kannalla (pdf)
THL (2022): Alkon yksinoikeusjärjestelmä on tehokas keino ehkäistä alkoholihaittoja (pdf)
THL (13.4.2022): THL: Alkon yksinoikeusjärjestelmä vähentää alkoholihaittoja ja siksi siitä kannattaa pitää kiinni