Alkoholin digitaalista markkinointia säänneltävä tiukemmin WHO Euroopan alueella

WHO:n raportin mukaan lasten ja nuorten altistumista alkoholimainonnalle digitaalisessa ympäristössä tulee ehkäistä tehokkaammin. Alkoholin markkinointi internetissä ja sosiaalisessa mediassa on kiellettyä vain 14 maassa WHO Euroopan alueella.

YK:n lapsen oikeuksien sopimus velvoittaa lasten terveyden suojelemiseen. Tähän sisältyy myös lasten terveyden suojeleminen digitaalisilla alustoilla, jonne alkoholin markkinointi tunkeutuu. Alkoholia markkinoivat yritykset normalisoivat alkoholin juomista nuorella iällä ja vaarantavat lasten terveyden.

Raportissa esitetään useita toimintavaihtoehtoja ja korostetaan kokonaisvaltaista, maailmanlaajuista lähestymistapaa. Lainsäädännön tulisi olla riittävän vankkaa, jotta se suojelisi lapsia ja päihdeongelmien riskissä olevia riippumatta siitä, missä alkoholiyritykset sijaitsevat ja missä niiden sisältöä näytetään.

Korona digitalisoi vapaa-aikaa

Koronapandemian vuoksi ihmiset – lapset mukaan lukien – kuluttavat yhä enemmän vapaa-aikaa digitaalisessa maailmassa, kuten sosiaalisessa mediassa. Tämä voi johtaa alkoholin käytön varhaiseen aloittamiseen.

Vuonna 2025 maailmanlaajuisen digitaalisen mainonnan arvon ennustetaan olevan yli 600 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja kattavan 60 prosenttia kaikista mainonnan kuluista. Mobiilimainonnan menojen on arvioitu nousevan 360 miljardiin dollariin.

Alkoholia kulutetaan eniten maailmassa WHO Euroopan alueella, jossa alkoholi aiheuttaa vuosittain noin miljoona kuolemaa ja on syynä joka neljänteen 20–24-vuotiaiden kuolemista. Raportin mukaan alle puolet WHO Euroopan jäsenvaltioista on ilmoittanut, ovatko ne kieltäneet alkoholin markkinoinnin internetissä ja sosiaalisen median alustoilla. WHO Euroopan yli 50 maasta vain 14 on ottanut tällaiset kiellot käyttöönsä.

Kuten tupakan kohdalla, myös alkoholin digitaalisen markkinoinnin rajoittamiseen tarvitaan globaali ja kattava lähestymistapa.

Alkoholin markkinointi verkossa on ”pimeää”

Alkoholin digitaalinen markkinointi vaarantaa etenkin lasten ja nuorten terveyden. Alkoholiyritykset normalisoivat alkoholin käyttöä kaikissa sosiaalisissa tilanteissa ja yhdistävät sen aikuisen identiteettiin.

”Nykyisillä toimilla ei pystytä suojelemaan ihmisiä alkoholin markkinoinnilta WHO Euroopan alueella. Iän vahvistamisen järjestelmät, silloin kun niitä on, eivät ole tarpeeksi hyviä estämään alaikäisten altistumista alkoholimarkkinoinnille. Valtaosa alkoholin markkinoinnista verkossa on ”pimeää”, mikä tarkoittaa, että tuote näkyy ainoastaan niille kuluttajille, joille sitä markkinoidaan. Tämä tosiasia on haaste päättäjille ja vaatii uudenlaista lähestymistapaa”, sanoo Dr Carina Ferreira-Borges, WHO Euroopan tarttumattomien tautien osastolta.

Ikärajavalvonta paremmaksi, merkinnät selkeämmiksi

Alkoholin markkinoinnin rajoittaminen on WHO:n suosittelema, kustannustehokas keino alkoholin kulutuksen ja alkoholihaittojen vähentämiseen. Alkoholiyhtiöiden ei pidä antaa käyttää hyväkseen ihmisten verkossa tapahtuvaa sosiaalista elämää.

Raportin mukaan mainontaan voisi tehokkaammin puuttua mm. seuraavilla tavoin:

  • Tehokkaat ikärajavalvontajärjestelmät verkkoalustoille
  • Selkeät merkinnät sosiaalisessa mediassa näkyviin mainoksiin
  • Algoritmien hyödyntäminen alkoholituotemerkkien näkyvyyden estämiseksi
  • Seuraamukset epäasianmukaisista toimista

Suomessa väkeviä alkoholijuomia ei saa markkinoida, ja mietoja alkoholijuomia saa markkinoida rajoitetusti, myös sosiaalisessa mediassa.

Katso video: Tutkija Emmi Kauppila kertoo alkoholimainonnasta somessa

Lähteet
WHO (8.12.2021): WHO report on digital marketing of alcohol: control policies in the European Region are not enough
WHO 2021: Digital marketing of alcohol: challenges and policy options for better health in the WHO European Region (pdf)
WHO: WHO Euroopan maat
Valvira: Alkoholin markkinointi