Tupakkateollisuus ratsastaa koronapandemialla

Terveysviranomaiset varoittavat, että tupakointi ja sähkösavukkeen käyttö voivat lisätä vakavan koronataudin riskiä. Samaan aikaan tupakkayhtiöt hyödyntävät koronapandemiaa tuotteittensa markkinointiin.

Aiheesta kertoo verkkosivuillaan Campaign for Tobacco-Free Kids.

Tobacco-Free Kidsin mukaan maailman suurimmat tupakkayhtiöt Philip Morris International (PMI) ja British American Tobacco (BAT) ovat omineet sosiaalisessa mediassa käytetyn Pysy kotona (#stayathome) -asiasanan. Sen avulla yhtiöt markkinoivat tupakan kuumentamiseen tarkoitettuja laitteita IQOS:ää ja Glo:ta.

PMI on myös lakannut vaatimasta henkilöllisyystodistusta IQOS-toimitusten yhteydessä ainakin yhdessä maassa ja markkinoinut ainakin 18 maassa kotiinkuljetuksia ja toimituksia ”ilman kontaktia”. Nämä toimet murentavat ostoikärajoituksia, joiden tarkoitus on estää tuotteiden myyntiä nuorille.

Virallisella myyntisivustollaan PMI on ilmoittanut luopuneensa väliaikaisesti henkilöllisyyden tarkistamisesta. Yhtiö lupaa myös, että tuotteen toimittaja voi joissain tilanteissa tarkistaa tilaajan iän 1−2 metrin turvaetäisyyden päästä, henkilöllisyystodistukseen koskematta.

Somevaikuttajat apuna

Tobacco-Free Kids kertoo, että tupakkayhtiöt hyödyntävät paitsi virallisia Instagram-sivuja, myös niin kutsuttaja sosiaalisen median vaikuttajia, jotka poseeraavat tuotteiden kanssa. Kuvateksteissä ja asiasanoissa viitataan koronavirukseen ja kotona pysymiseen. Mainoksissa näkyy nuoria ja kauniita ihmisiä, kasvoillaan Glo-tuotemerkillä varustettu kasvosuoja. IQOS-tuotetta markkinoidaan mm. kehottamalla kokeilemaan tuotetta kotona.

BAT markkinoi Glo-laitetaan useissa maissa erikoistarjouksilla, kilpailupalkinnoilla ja jopa tarjoamalla tuotemerkeillä varustettuja kasvosuojia ja käsidesiä kaupanpäälliseksi. Kazakstanissa yhtiö tarjosi Glo-merkillä varustettuja kasvosuojia yli tusinalle Instagram-vaikuttajalle, jotka julkaisivat kuvia itsestään ne kasvoillaan. Kuvateksteissä he mainostivat ilmaisia kasvosuojia Glo-laitteen ostajille.

Sähkösavukeyritykset osallistuvat talkoisiin

Myös sähkösavukeyritykset ovat hyödyntäneet koronaa tuotteidensa markkinoinnissa. Los Angeles Times kirjoitti artikkelissaan sähkösavukeyritysten toimista Yhdysvalloissa. Yritykset ovat tarjonneet ilmaiseksi suojavarusteita, kotiinkuljetuksia ja pandemia-alennuksia tuotteistaan. Jotkut ovat lahjoittaneet hengityskoneita ja lisänneet hyväntekeväisyyttä.

Tobacco Free Kidsin mukaan sähkösavukevalmistajat ovat esittäneet näyttöön perustumattomia ja laittomia terveysväitteitä. Esimerkiksi Bidi Stick -sähkösavukkeita valmistava Bidi Vapor väitti Instagramissa, että ”Bidi Stick päivässä pitää keuhkolääkärin loitolla.”

Pandemia on tilaisuus puhdistaa imagoa

Tupakkayhtiöiden vaikuttamistoimia seuraava STOP – Stopping Tobacco Organizations & Products kertoi uutiskirjeessään huhtikuussa, että koronapandemia on ollut tupakkateollisuudelle tilaisuus puhdistaa imagoaan. Tupakkayhtiöt, erityisesti PMI ja BAT, ovat lahjoittaneet hengityskoneita Kreikkaan ja käsien desifiointiainetta useisiin maihin, kuten Bangladeshiin, Yhdysvaltoihin, Filippiineille ja Nigeriaan.

Molemmat yhtiöt ovat myös mukana kehittämässä koronavirusrokotteita tupakkakasvia hyödyntämällä. PMI omistaa 40 prosenttia Medicagosta, joka tuottaa tällä hetkellä rokotteita kliinisiin tutkimuksiin. BAT:lla puolestaan on tytäryhtiö Kentucky BioProcessing. Tällä tavoin tupakkayritykset esiintyvät kunniallisina yrityksinä ja osana pandemian ratkaisua.

Lähteet:

Campaign for Tobacco-Free Kids

Los Angeles Times

STOP – Stopping Tobacco Organizations & Product