Tupakkateollisuus polkee lasten oikeuksia ja kiillottaa imagoaan

Tupakkateollisuus käyttää lapsityövoimaa ja tavoittelee lapsia uusiksi asiakkaiksi. Vastuuta se pakenee piiloutumalla liittolaisten taakse.

Aiheesta kertoo The International Journal of Tuberculosis and Lung Disease -lehdessä 1.5.2020 julkaistu katsaus How Big Tobacco uses disruptive tactics to deny child rights to be tobacco-free. Katsausta varten tutkittiin vuosina 2015−2019 artikkeleita, joissa viitataan tupakkateollisuuden lasten oikeuksia vahingoittaviin taktiikoihin.

Arviolta 25 miljoonaa 13−15-vuotiasta poikaa ja 13 miljoonaa saman ikäistä tyttöä polttaa savukkeita tai käyttää savuttomia tupakkatuotteita. Samaan aikaan tupakkayhtiöiden osakkeenomistajat vaativat voittoa, ja tupakkateollisuus tarvitsee lapsia asiakkaikseen korvaamaan sairaat, kuolleet ja tupakoinnin lopettaneet.

Toimenpiteet terveyden ja elämän suojelemiseksi sisältyvät Maailman terveysjärjestö WHO:n tupakkapuitesopimukseen sekä YK:n lasten oikeuksien julistukseen ja kestävän kehityksen tavoitteisiin. Lisäksi WHO:n tupakkapuitesopimuksen artikla 5.3 kieltää tupakkateollisuuden sekaantumisen terveyspolitiikkaan. Katsauksen mukaan tupakkayhtiöiden taktiikoihin tulisi vastata strategisesti – perussopimuksiin vetoamalla.

Lapsityövoimaa ja PR-toimintaa

Katsauksessa kerrotaan, että tupakkateollisuus lanseeraa uusia tuotteita aggressiivisesti ja hyödyntää eturyhmiä, yritysvastuuta sekä hyväntekeväisyyttä häiritäkseen tupakoinnin torjuntaa. Teollisuus esittäytyy lapsista välittävänä ja osana ratkaisua – ei itse ongelmana. Sillä ei ole näkyvää aikomusta lakkauttaa tappavan tuotteen markkinoita

Tupakantuotannossa käytetään yhä lapsityövoimaa monissa maissa. Samaan aikaan tupakkayhtiöt hyödyntävät PR-strategiana väitettä yritysvastuusta. Todellisuudessa yhtiöt tee mitään merkittävää lasten hyväksi. Esimerkiksi rahoitukset tehottomille nuorten koulutusohjelmille ovat teollisuuden PR-toimintaa.

Teollisuus esittäytyy vastuullisena myös rahoittamalla useita säätiöitä – kuten säätiötä, joka pyrkii lopettamaan lapsityövoiman käytön tupakanviljelyssä. Philip Morris International mainostaa sponsoroivansa toimia, joilla pyritään vähentämään lapsikauppaa ja orjuutta. Lisäksi ei ole tavatonta, että esimerkiksi Kiinassa maaseudun koulut ovat tupakkayhtiöiden rahoittamia.

Liittolaiset tekevät likaisen työn

Tupakkateollisuuden liittolaiset ovat monimutkainen sekoitus kolmansia osapuolia, eturyhmiä ja ruohonjuuritason liikkeitä, jotka vaikuttavat itsenäisiltä, mutta saavat tupakkateollisuudelta rahoitusta. Usein rahoituksen läpinäkyvyys on heikko. Veronmaksajien liittoutumat, ajatushautomot, kauppakamarit, diplomaatit ja erilaiset eturyhmät hoitavat tupakkateollisuuden likaista työtä. Ne auttavat teollisuutta vastustamaan verotusta, terveysvaroituksia, savuttomia ympäristöjä sekä kansanterveyspolitiikkaa, joka koskee tupakkamainontaa, myynninedistämistä ja sponsorointia.

Katsauksessa kerrotaan, että tupakkateollisuus on piiloutunut eturyhmien taakse vuosikymmenten ajan. Ne tuottavat mm. valheellisia uutisia ja niin kutsuttuja ”nanny state” -kampanjoita, joissa viitataan valtion holhoukseen. Näin kävi esimerkiksi, kun Australia otti käyttöön tuotemerkittömät tupakkapakkaukset ensimmäisenä maailmassa vuonna 2012. Värikkäät askit vetoavat lapsiin, joten teollisuus piti tuotemerkittömyyttä suurena uhkana uusien asiakkaiden rekrytoinnille.

Lähde: How Big Tobacco uses disruptive tactics to deny child rights to be tobacco-free. INT J TUBERC LUNG DIS 24(5):470–476