Nuuskan ja sähkösavukkeiden markkinointi rehottaa verkossa

Suomen ASH tutkitutti nuuskan ja sähkösavukkeiden näkyvyyden verkossa. Sähkösavuke esitellään valistuneiden, nuuska rentojen tyyppien valintana. Nuuskaa myös myydään huoletta, vaikka sitä ei saisi markkinoida muissa EU-maissa kuin Ruotsissa.

Tupakkalain mukaan sähkösavukkeita tai nuuskaa ei saa mainostaa, vaikka käytännössä molempia mainostetaan runsaastikin. Suomen ASH on huolissaan erityisesti nuorista.

– Nuoret altistuvat sosiaalisessa mediassa tehokkaalle ja tarkkaan harkitulle mielikuvamainonnalle. Sama koskee tietenkin kaikkia, jotka eivät kykene suodattamaan verkossa näkemäänsä lähdekriittisesti, pohtii toiminnanjohtaja Mervi Hara Suomen ASH:sta.

– Nuoret tarvitsevat mediakasvatusta tämänkaltaisesta markkinoinnista. Asiaan puuttumiseen tarvitaan myös nykyistä selkeämpää lainsäädäntöä.

Vitsikkäitä kuvia, kyseenalaisia väittämiä

Tutkimus osoittaa, että sähkösavuke ja nuuska on brändätty selvästi omille kohderyhmilleen. Sähkösavuke esitetään valistuneen ihmisen valintana. Varsinkin Twitterissä tuodaan runsaasti esille tutkimuksia, joiden toteuttamistavassa kuitenkin on runsaasti puutteellisuuksia. Sen sijaan terveysasiantuntijoiden tuoma tieto sivuutetaan.

– Sähkösavuketta markkinoidaan suorastaan parhaana keinona päästä eroon tupakoinnista. Yksittäisten ihmisten, tässä tapauksessa tupakoinnin lopettaneiden, kertomukset vetoavat aina terveys- ja ravitsemusasioissa, vaikka ne eivät vastaisi terveydenhuollon asiantuntijoiden ohjeistuksia, kertoo tutkimuksen toteuttanut Anne Leppänen Ahaa-tutkimuspalvelusta.

Suomen ASH painottaa, että esimerkiksi Maailman terveysjärjestö WHO ei suosittele sähkösavuketta tupakoinnin lopettamiseen. Suomessa sähkösavuketta ei saa tupakkalain mukaan markkinoida tupakoinnin lopettamiseen.

– Jos tuotteita markkinoidaan tupakoinnoin lopettamisen apuvälineenä, niihin sovelletaan lääkelakia. Tällöin niiden markkinointi kuluttajille on tarkoin säädeltyä, Mervi Hara Suomen ASH:sta kertoo.

Nuuskaa puolestaan näytetään omapäisen, terveysvaikutuksista piittaamattoman ihmisen valintana.

– Kuvamaailma esittelee tuotevalikoimia ja voimakkaita kokemuksia. Kuvissa on vitsejä, jotka esittävät nikotiiniriippuvuutta ja nuuskan vahvaa vaikutusta, Anne Leppänen kertoo.

Facebookissa nuuskaa myös myydään paikallisissa myyntiryhmissä. Ryhmien määrän ja jäsenmäärän perusteella kauppa käy esteettä.

Terveysasiantuntijoiden ääni kuuluu

Kansanterveysjärjestön näkökulmasta tutkimuksesta löytyi hyvääkin. Terveysasiantuntijoiden ääni tulee esille, ja hakukoneessa ensimmäiset hakutulokset liittyvät haitallisuuteen niin sähkösavukkeen kuin nuuskan osalta.

– Terveydenhuollon ammattilaisten ja järjestöjen kannattaa pitää jatkossakin äänensä kuuluvissa sosiaalisessa mediassa sekä verkkosivuilla. Ääni kuuluu, vaikkei siitä aina piitata. Jokainen terveyttä edistävä viesti voi säästää nuoren nikotiinikoukulta tai havahduttaa vanhemmat asiaan, Mervi Hara Suomen ASHistä kannustaa.