Vesipiipun markkinoinnissa hyödynnetään uutta teknologiaa

Vesipiippuyritykset markkinoivat ”uuden sukupolven vesipiippuja”, jotka vetoavat nuoriin kuluttajiin.  

Vesipiipun käytöstä on tullut globaali epidemia nuorten aikuisten keskuudessa. Tähän on vaikuttanut maustetun tupakan laaja saatavuus, positiivisen mielikuvan leviäminen internetissä ja sosiaalisessa mediassa sekä vesipiipun mieltäminen ”vähemmän haitalliseksi” tavaksi tupakoida.

Vesipiipun käytössä syntyy muun muassa syöpävaarallisia PAH-yhdisteitä ja hiilimonoksidia, jotka myötävaikuttavat vakavien terveyshaittojen kehittymiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi sydän- ja keuhkosairaudet ja pahanlaatuiset kasvaimet. Vesipiippua käytetään usein pitkän aikaa kerrallaan, mikä lisää riskejä entisestään.

”Haittojen vähentäminen” on uusi tapa markkinoida vesipiippua

Vesipiipputeollisuus käyttää luovia strategioita asiakaskunnan säilyttämiseksi ja lisäämiseksi. Niin sanotut ”haittoja vähentävät” laitteet, ovat uusin markkinointistrategia.

Näitä ”uuden sukupolven vesipiippuja” mainostetaan vallankumouksellisina laitteina, jotka hyödyntävät sähköistä kuumentamista ilman perinteistä hiilen polttoa. Vesipiippuyritykset ovat hyödyntäneet teknologiaa ja kutsuneet kuumennettavia laitteita esimerkiksi ”puhdistaviksi” ja ”haitallisia syöpää aiheuttavia aineita poistavaksi”.

Tekniikka lisää houkuttelevuutta

Jotkut ”uuden sukupolven vesipiipuista” myös hyödyntävät tekniikkaa, joka markkinoijien mukaan lisää mukavuutta, helppokäyttöisyyttä, nopeaa asennusta ja helppoa puhdistettavuutta. Niiden yksinkertaisen muotoilun sanotaan varmistavan, että jopa aloitteleva tupakoija voi käyttää niitä yhtä helposti, kuin sähkösavukkeita.

Lisäksi vesipiippuja varustetaan monenlaisella teknologialla, kuten älypuhelinsovelluksilla toimintojen ohjaamiseen, sisäänrakennetuilla kahvin- ja teenkeittimillä, Bluetooth-liitännällä ja LED-projektoreilla. Vesipiipputeollisuuden tarkoituksena on luoda mukaansatempaava ja nautinnollinen käyttäjäkokemus, mikä saattaa houkutella käyttäjäksi kokonaan uuden sukupolven.

Tähän mennessä vesipiippujen valmistajat ovat toimittaneet tilauksia vain rajattuun määrään maita. Jotkin yritykset ovat kuitenkin jo hyväksyneet ennakkotilauksia kuluttajilta Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

Lähde
Tobacco Control BMJ (14.11.2023): Next generation waterpipe devices: the rise of electrical heating elements (pdf)