fbpx

Netlixin Formula 1 -sarja levittää tupakkayhtiöiden mainontaa

Tupakkayhtiöt Philip Morris International ja British American Tobacco kiertävät Netflixin ”Formula 1: Drive to Survive” -sarjan avulla tupakan mainontakieltoa ja tavoittavat nuoria.

Netflixin hittisarja ”Formula 1: Drive to Survive” on uusi keino esitellä tupakkayhtiöiden tuotemerkkejä ja edistää niiden myyntiä. Aiheesta kerrotaan tupakkateollisuuden toimintaa seuraavan STOP-järjestön (Stopping Tobacco Products and Organizations) raportissa Driving Addiction: F1, Netflix and Cigarette Company Advertising.

Ferrarin sponsori, tupakkayhtiö Philip Morris International (PMI) ja McLarenin sponsori British American Tobacco (BAT) saavat sarjassa näkyvyyttä tuotemerkeilleen ja tuotteilleen. Sarjan kautta ne tavoittavat uusia yleisöjä, jotka eivät muuten katso F1-kisoja.

Yli miljardi minuuttia tupakkasisältöä

Sarjan neljännellä kaudella tupakkayhtiöiden tuotemerkit olivat näkyvillä noin 33 prosentissa lähetysajasta, ja puolessa kauden jaksoista oli tupakkasisältöä. Kaiken kaikkiaan tupakkaan liittyvää sisältöä näkyi arviolta yli miljardin minuutin  ajan ja aineisto  levisi eri puolille maailmaa.

Sarjan viides tuotantokausi alkoi Netflixissä helmikuussa 2023, ja tuotemerkkien näkyminen jatkuu: viidettä kautta esittelevän trailerin ensisekunneilla kuvaan ilmestyy sähkösavukkeen tuotemerkki McLarenin auton kyljessä.

Tupakkaan liittyvä sisältö Netfix-sarjassa on erityisen huolestuttavaa sen maailmanlaajuisen leviämisen vuoksi. Sarjaa katsovat myös yleisöt, jotka eivät yleensä seuraa formuloita, mutta ovat tupakkayhtiöiden kohderyhmää. Tällaisia kohderyhmiä ovat nuoret sekä naiset.

Drive to Survive -sarjan katsojat ovatkin nuorempia kuin formuloiden seuraajat. Noin 16 prosenttia F1-faneista on alle 34-vuotiaita, kun taas sarjan katsojissa heitä on 46 prosenttia. Lisäksi on arvioitu, että sarja on kasvattanut naisten kiinnostusta lajia kohtaan 30 prosenttia.

Formula 1 tuo näkyvyyttä tupakkayhtiöille

Raportissa kerrotaan, että F1:n kasvustrategia on linjassa tupakkayhtiöiden etujen kanssa. Uusia F1-kilpailuja on luvassa Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä itäisellä Välimerellä – alueilla, joilla tupakkayhtiöt tavoittelevat savukkeiden tai uusien nikotiinituotteiden markkinaosuuksien kasvua. Lisäksi F1 on hankkimassa parempaa sopimusta lähetyksilleen Kiinassa, jossa tupakoidaan eniten maailmassa.

”Koska suoratoistopalveluita on niin vaikea säännellä, Netflix on Philip Morris Internationalille ja British American Tobaccolle täydellinen väline mainontarajoitteiden kiertämiseen”, toteaa kansanterveysjärjestö Vital Strategies’n johtaja Jorge Alday.

F1 auttaa tupakkayhtiöitä horjuttamaan tupakkaan liittyvää sääntelyä kansainvälisesti ja kansallisesti. Monet maat, kuten Australia, eivät salli tupakan mainontaa tai sponsorisopimuksia, ja toiset, kuten Intia, säätelevät vahvasti mainontaa ja kieltävät sähköisten nikotiinin annostelulaitteiden myynnin. F1-kilpailut ja Drive to Survive -dokumentti tuovat kuitenkin tupakkajättien tuotemerkit kuluttajien nähtäville. Esimerkiksi vuoden 2022 Meksiko Cityn Grand Prix -kilpailussa McLarenin autoissa oli esillä, vaikka Meksiko on kieltänyt sähkösavukkeet ja niiden markkinoinnin.

Lähteet
STOPin tiedote (7.3.2023): Netflix and F1 Give Cigarette Giants a Billion-Minute Advertising Boost
STOP (2023): Driving Addiction: F1, Netflix and Cigarette Company Advertising. (pdf)

Tupakkayhtiöt Formula 1:n sponsoreina

PMI ja BAT käyttivät arviolta 40 miljoonaa dollaria (US) formuloihin vuonna 2022.

PMI on käyttänyt tupakkayhtiöistä eniten rahaa formuloihin: vuodesta 1971 alkaen arviolta lähes 2,4 miljardia dollaria (US).

Mikäli BAT käyttää vuonna 2023 formuloihin yhtä paljon rahaa kuin vuonna 2022, se on toiseksi suurin formuloita sponsoroinut tupakkayhtiö. Vuoden 2022 loppuun mennessä se oli käyttänyt formuloihin kaikkiaan arviolta 455,9 miljoonaa dollaria (US).

PMI sponsoroi Ferraria ja BAT McLarenia.