Alkoholiyhtiöt porskuttavat Instagramissa – markkinointi kohdistuu myös alaikäisiin
Uutinen
|
Sosiaalisesta mediasta on tullut yksi suosituimmista alkoholin markkinointialustoista. Alkoholihaittoja ehkäisevän Movendi International -järjestön mukaan somemarkkinointi tavoittaa suuren joukon ihmisiä kaikkialla maailmassa – usein alaikäisiä ja nuoria.
Sosiaalinen media tarjoaa mainostajilla mahdollisuuden levittää viestejään kuluttajien kautta ja ottaa heidät mukaan markkinointisisällön tuottamiseen. Ruokaan ja alkoholiin erikoistuneen markkinointiyhtiö YesMoren tutkimuksen mukaan alkoholiyhtiöt ovat nopeimmin kasvavien tuotemerkkien joukossa Instagramissa – yhdessä maailman suosituimmista sosiaalisen median kanavista.
YesMore tutki sadan Isossa-Britanniassa parhaiten myyvän alkoholituotemerkin Instagram-seurantaa 14 kuukauden ajan. Vuonna 2022 kolme Instagramissa eniten kasvanutta alkoholituotemerkkiä lisäsivät seuraajiensa määrää 75, 63 ja 62 prosenttia.
Ruokatrendejä, somevaikuttajia ja lahjoja
Alkoholituotemerkkien menestys perustui YesMoren mukaan kumppanuuksien hyödyntämiseen – etenkin, kun sisältö yhdistettiin ruokatrendeihin – sekä matkailuaiheisiin lahjoihin.
Alkoholiyhtiöt hyödynsivät kumppanuuksia somevaikuttajien kanssa sekä valokuvauksia, joissa alkoholituotemerkki esitellään trendikkäiden ruokien kera.
Wine Industry Advisorin mukaan Instagram-seuraajien määrän kasvu oli yhteydessä myös vuodenaikoihin. Esimerkiksi irlantilaisen olutmerkin seuraajamäärä kasvoi kuusi prosenttia maaliskuussa Irlannin kansallispäivän, Pyhän Patrickin päivän aikaan.
Alkoholin markkinointi lisää nuorten alkoholin käyttöä
Movendi Internationalin mukaan alkoholin markkinointi vaikuttaa merkittävästi nuorten alkoholin käyttöön. Enenevissä määrin tutkimukset osoittavat, että alkoholin markkinointi lisää nuorten ja alaikäisten alkoholin käyttöä, sen varhaista aloittamista ja korkean riskin kulutusta.
Alkoholiteollisuus on hyvin tietoinen digitaalisen mainonnan potentiaalista uusien ja nuorten asiakkaiden houkuttelemisessa ja kulutuksen sekä tuottojen lisäämisessä. Vuonna 2020 televisioon sijoitettiin eniten alkoholimarkkinointia (yli 49 prosenttia), ja digitaalinen media sijoittui toiseksi yli 24 prosentin osuudella.
Alkoholiteollisuus on käyttänyt ja käyttää kaikkia sosiaalisen median muotoja, kuten Facebookia, Instagramia, Twitteriä ja YouTubea, esittääkseen alkoholin positiivisessa valossa.
Alkoholimarkkinoinnin kieltoja tai kattavia rajoituksia tarvitaan
Movendi International korostaa, että alkoholihaittojen ehkäisyssä on keskeistä kieltää tai kattavasti rajoittaa alkoholin sponsorointia ja myynninedistämistä. Mainonnan kiellot ja kattavat rajoitukset ovat yksi tehokkaimmista – ja kustannustehokkaimmista – ratkaisusta alkoholiyhtiöiden aiheuttamien haittojen ehkäisemisessä ja vähentämisessä. Sääntelyssä tulisi kiinnittää huomio myös digitaaliseen markkinointiin.
Lapsia ja nuoria sekä aikuisia, jotka päättävät olla käyttämättä alkoholia, tulee suojella alkoholimarkkinoinnille altistumiselta. Heillä on oltava täysi oikeus elää ympäristöissä, joissa alkoholia ei mainosteta.
Aihetta tutkittu myös Suomessa ja Ruotsissa
Helsingin yliopiston tutkimus Alkohol marketing on social media sites in Finland and Sweden (pdf) vuodelta 2019 osoitti, että alkoholituottajat myös Suomessa ja Ruotsissa ovat panostaneet markkinointiin sosiaalisessa mediassa.
Somemarkkinoinnin sääntely kansallisella tasolla on vaikeaa, sillä sosiaalisen median palveluntarjoajat toimivat globaalisti. Sosiaalisen median alustoja myös kehitetään jatkuvasti käyttäjäkokemuksen optimoimiseksi, ja myös alkoholintuottajat osaavat hyödyntää niitä.
Lähteet
Helsingin yliopisto (2019): Alcohol Marketing in Social Media sites in Finland and Sweden. A comparative audit study of brands’ presence and content, and the impact of a legislative change
Movendi International (23.2.2023): Exposed: Alcohol Companies Among Instagram’s Fastest Growing Brands