Tupakkayhtiöt markkinoivat savukkeita lapsille koulujen ja leikkikenttien lähistöllä
Tobacco Control -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan ylikansalliset tupakkayhtiöt markkinoivat savukkeita koulujen ja leikkikenttien läheisyydessä sijaitsevissa myyntipisteissä käyttämällä keinoja, joiden tarkoituksena on herättää lasten kiinnostus tupakkatuotteisiin.
Kun tupakkamainonta on kielletty perinteisissä tiedotusvälineissä, kuten televisiossa, radiossa ja mainostauluilla, tupakkayhtiöt ovat hyödyntäneet yhä enemmän vähittäismyyntipisteitä tuotteidensa myynninedistämisessä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin savukkeiden myyntipisteitä 42 maassa Afrikassa, Aasiassa, Euroopassa sekä Väli- Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Suurin osa näistä maista on matala- tai keskituloisia. Tiedot kerättiin vuosina 2015–2021 kaikkiaan 19 500 myyntipisteestä, jotka sijaitsivat 250 metrin etäisyydellä yhdestä tai useammasta koulusta tai leikkikentästä.
Tutkijoiden mukaan tupakkayhtiöt – myös maailman suurimmat tupakkayhtiöt British American Tobacco, Imperial Brands, Japan Tobacco International ja Philip Morris International – käyttävät samanlaisia markkinointitaktiikoita kaikkialla maailmassa houkutellakseen lapsia nikotiiniriippuvuuteen.
Savukkeita sijoitellaan makeisten lähelle
Tutkimuksessa tarkasteltiin neljää markkinointitaktiikkaa: 1) savukkeet ovat esillä välipalojen, makeisten ja sokeripitoisten juomien lähellä, 2) savukemainokset on asetettu lasten silmien korkeudelle, 3) yhtiöt mainostavat maustettuja savukkeita ja 4) myyntipisteissä myydään yksittäisiä savukkeita.
Savukkeiden sijoittaminen välipalojen, makeisten ja sokeripitoisten juomien lähelle oli erittäin yleistä, ja sitä havaittiin 90 prosentissa tutkimuksen kohteena olleista maista. Joissain kaupoissa savukkeet oli sijoitettu tiskin eteen tai ylle siten, että sekä aikuisten että lasten oli helppo ottaa niitä. Toisaalta monissa kaupoissa savukkeita ei ollut saatavilla itsepalveluna.
Savukkeet oli sijoitettu lasten silmien korkeudelle (noin metrin korkeuteen) kaikissa tutkituissa maissa. Maustettuja savukkeita tai maustettujen savukkeiden mainoksia oli 76 prosentissa maista. Myös ns. makukapselisavukkeita markkinointiin Etelä-Amerikassa ja Euroopassa.
Yksittäisten savukkeiden myyntiä esiintyi 78 prosentissa maissa, vaikka tutkituista maista 17 (51 %) on kieltänyt yksittäisten savukkeiden myynnin.
Markkinointi myyntipisteissä lisää tupakoinnin aloittamista
Tupakkayhtiöt ovat vuosikymmenten ajan kohdentaneet markkinointia lapsiin ja nuoriin. Yhdysvalloissa tupakkamainonta koulujen läheisyydessä sijaitsevissa myyntipisteissä on ollut yleistä. Lisäksi nuorten suosimissa kaupoissa tupakkamainoksia on myös ollut enemmän kuin muissa saman alueen kaupoissa. Esimerkiksi R.J. Reynolds -tupakkayhtiön sisäisessä asiakirjassa vuodelta 1990 henkilökuntaa kannustetaan järjestämään myynninedistämistilaisuuksia nuorten suosimissa myymälöissä lukioiden ja yliopistojen läheisyydessä.
Myyntipisteissä tapahtuva tupakkamainonta on yhdistetty nuorten tupakoinnin aloittamiseen ja säännölliseen tupakointiin. Lapset ja nuoret, jotka altistuvat tupakkamainoksille ja myynninedistämiselle myyntipisteissä, kokeilevat tupakointia todennäköisemmin kuin he, jotka eivät altistu mainonnalle. Myyntipisteissä tapahtuva mainonta myös estää tupakoinnin lopettamista ja normalisoi tupakointia.
WHO:n tupakkapuitesopimuksen noudattaminen suojelee lapsia
WHO:n tupakoinnin torjuntaa koskevan puitesopimuksen määräykset kuten kattavat tupakointikiellot, mainonnan, myynninedistämisen ja sponsoroinnin kieltäminen, yksittäisten savukkeiden myyntikielto ja makuaineiden sääntely suojelevat lapsia tupakoinnilta. Näitä velvoitteita jokaisen sopimusmaan tulisi noudattaa.
Lähteet
BMJ Journals, Tobacco Control (31.5.2022): Spinning a global web: tactics used by Big Tobacco to attract children at tobacco points-of-sale
The Conversation (10.8.2022): Cigarette advertising aggressively targets kids in low- and middle-income countries, a new study finds