Australialaislapset altistuvat urheilulähetysten alkoholimainonnalle

Australialaiset lapset altistuvat valtaville määrille alkoholimainontaa suorien urheilulähetysten aikana, selviää Australian and New Zealand Journal of Public Health -lehden julkaisemasta tutkimuksesta. Tutkimus on alkoholitutkimus- ja koulutussäätiön (FARE) rahoittama ja Deakinin yliopiston toteuttama.

Tutkimuksessa analysoitiin ilmaiskanavien urheilulähetysten aikana esitettyjen alkoholimainosten määrää ja millaisia taloudellisia vaikutuksia alkoholimainosten poistamisesta voisi koitua.

Siinä havaittiin, että 12 kuukauden aikana kymmenen suurinta alkoholiyritystä esitti 10 660 alkoholimainosta urheilulähetysten aikana, mikä on keskimäärin 75 minuuttia alkoholimainontaa viikossa. Näistä mainoksista 45 prosenttia esitettiin ennen klo 20.30.

Alkoholitutkimus- ja koulutussäätiö FARE:n toimitusjohtaja Caterina Giorgi toteaa, että lapsilla tulisi olla oikeus katsoa urheilua ilman alkoholimainonnalle altistumista. Hän kertoo, että alkoholiyhtiöt hyödyntävät porsaanreikiä, jotta voivat mainostaa alkoholia suorissa urheilulähetyksissä myös lapsille sopivina katseluaikoina.

Alkoholin mainostulot olivat vuonna 2010 14,4 miljoonaa dollaria, mikä on pieni osa ilmaiskanavien mainostuloista. Urheilulähetysten aikana esitetyt alkoholimainokset vastasivat enintään yhtä prosenttia verkon mainostuloista.

Deakinin yliopiston johtava tutkija ja apulaisprofessori Gery Sacksin mukaan tutkimus osoittaa, että urheilulähetysten aikana esitettyjen alkoholimainosten poistamisella ei olisi suuria taloudellisia vaikutuksia tv-verkoille. Vastaavasti mahdolliset terveys- ja sosiaaliset hyödyt olisivat huomattavia, sillä alkoholin ja urheilun yhdistäminen normalisoi alkoholin käyttöä.

Lähde
Mirage News (4.3.2022): https://www.miragenews.com/action-needed-to-protect-kids-from-alcohol-ads-736455/