Skotlantilaiset järjestöt: alkoholiyhtiöiltä kiellettävä urheilun sponsorointi

Terveysjärjestöt vetoavat, että Skotlannin hallitus kieltäisi alkoholiyhtiöiltä urheilun sponsoroimisen. Tuoreen tutkimuksen perusteella alkoholiyhtiöiden harjoittama sponsorointi on esillä paitsi pelien aikana kentillä, myös sosiaalisessa mediassa päiviä ja viikkoja ennen otteluita. 

Alkoholihaittojen vähentämiseen keskittyvät järjestöt Alcohol Focus Scotland ja Scottish Health Action on Alcohol Problems (SHAAP) viittaavat tiedotteessaan Stirlingin yliopiston tuoreeseen tutkimukseen, jossa selvitettiin alkoholiyhtiöiden harjoittamaa sponsorointia urheilussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin alkoholisponsorien lukumäärää joukkueissa, toteutettiin neljä tapaustutkimusta ja analysoitiin sanallisia ja visuaalisia viitteitä alkoholista seitsemässä televisiolähetyksessä.

Tutkimuksen perusteella viittauksia alkoholijuomiin esiintyy paljon, kun alkoholiyritykset sponsoroivat klubeja ja turnauksia. Mainonta on tutkimuksen mukaan hienostunutta ja integroitu klubin identiteettiin. Sponsorit näkyvät urheilutapahtumissa kentällä ja pelipaidoissa koko ottelupäivän ajan, mutta ovat laajasti esillä myös sosiaalisessa mediassa päiviä ja viikkoja ennen kilpailua. Lisäksi ne näkyvät pelaajien suosittelemissa tuotteissa, kilpailusidonnaisuuksissa ja rajoitetun erän tuotteissa.

”Miljoonat ihmiset, mukaan lukien lapset ja nuoret, altistuvat alkoholisponsoroinnille. On selvää näyttöä siitä, että alkoholimarkkinointi on syy humalahakuiseen juomiseen ja nuorten juomiseen. Markkinointi myös vaikuttaa nuorten asenteisiin ja lisää todennäköisyyttä alkoholiongelman kehittymiseen myöhemmin elämässä”, järjestöt tähdentävät tiedotteessaan.

Alkoholi näkyy erityisesti rugbyssa

Dr Richard Purves Stirlingin yliopistosta kertoo, että uusi tutkimus antaa ensimmäistä kertaa kuvan alkoholisponsoroinnin laajuudesta, luonteesta ja esiintymistiheydestä Skotlannin kahdessa seuratuimmassa urheilulajissa, rugbyssa ja jalkapallossa.

”Alkoholisponsorointi oli erityisen näkyvää rugbyssa sen osalta, kuinka paljon sponsorisopimuksia oli tehty alkoholiyhtiöiden kanssa ja kuinka usein alkoholimarkkinointia näkyi analysoiduissa televisiolähetyksissä. Jalkapallossa alkoholisponsorointi näytti olevan yleisempää suurten tai menestyneimpien joukkueiden keskuudessa, kuin alemmalla liigatasolla pelaavissa joukkueissa”, Purves sanoo.

Scottish Health Action on Alcohol Problems -järjestön johtajan Dr Eric Carlinin mukaan on ymmärrettävää, että monia urheiluseuroja houkuttelee alkoholiyhtiöiden rahoitus. Katse pitäisi kuitenkin suunnata klubeihin ja organisaatioihin, jotka ovat selviytyneet hyvin ilman sponsorointia. Carlin havainnollistaa, että Skotlannin naisjalkapallo on jo hylännyt alkoholi- ja uhkapelisponsoroinnin.

”Muidenkin on aika seurata heidän esimerkkiään ja suojella faneja ja pelaajia. Skotlannin hallituksen on rajoitettava kattavasti alkoholisponsorointia urheilussa.”

Kattavia rajoituksia tarvitaan

Järjestöt suosittelevat, että Skotlannin hallitus tekisi lopun alkoholisponsoroinnista urheilussa. Hallituksen tulisi varmistaa, että kattavat rajoitukset muodostavat laajan strategian alkoholimarkkinoinnin valvomiseksi. Järjestöjen mukaan Skotlannin hallituksen tuleva markkinointirajoituksia koskeva kuuleminen tarjoaa  oikea-aikaisen tilaisuuden harkita säännöksiä, joilla ihmisiä voidaan suojella alkoholimarkkinoinnilta.

Lähde: EUCAM – European Center for Monitoring Alcohol Marketing