Sähkösavukkeita markkinoidaan nuorille somessa

Sähkösavukeyhtiöt kohdentavat Kanadassa tuotteitaan nuorille somevaikuttajien ja viraalimarkkinoinnin avulla. Sähkösavukkeiden markkinointi elämäntapoihin tai lapsia kiehtoviin makuihin vetoamalla on maassa lain mukaan kiellettyä.

Kanada on pyrkinyt varmistamaan lainsäädännöllä, etteivät tupakoimattomat nuoret ala käyttää sähkösavuketta. Yrityksillä on lupa tuottaa mitä tahansa sähkösavukkeiden makuja, mutta nuoria, alle 18-vuotiaita houkuttavia makuja kuten karkki, jälkiruoat tai virvoitusjuomat, ei saa markkinoida. Sähkösavukkeita ei saa myöskään markkinoida elämäntapoihin viittaamalla.

The Globe and Mail -median selvityksessä löytyi kuitenkin yhtiöitä, jotka mainostavat sähkösavukkeiden jäätelö-, keksi- ja karkkimakuja. Yhtiöt maksavat sosiaalisen median vaikuttajille, jotta nämä markkinoivat tuotteita ja järjestävät näytteiden jakelua. Pop-up -tapahtumissa jaetaan tuotenäytteitä ja kannustetaan osallistujia poseeraamaan Instagramiin sopivia taustoja vasten. Viraalikampanjoissa somevaikuttajia käytetään houkuttamaan uusia asiakkaita.

The Globe and Mail kirjoittaa, että Health Canadan tarkastajat ovat takavarikoineet yli 60 000 luvatonta tuotetta sähkösavukkeita myyvistä erikoisliikkeistä ja muista kaupoista heinä-lokakuun välillä. Tarkastuksia tehtiin noin 1000 liikkeeseen. Tavoitteena on tarkastaa 3000 liikettä vuoden loppuun mennessä. Yli kolme neljäsosaa tarkistetuista erikoisliikkeistä myi ja markkinoi tuotteita lainvastaisesti. Yleisin rikkomus koski lapsiin vetoavien makujen markkinointia ja tuotteiden käyttöön houkuttavia tarinoita.

Sähkösavuketeollisuuden edustajat sanovat täyttävänsä lainsäädännön vaatimukset ja ovat sitoutuneet varmistamaan, etteivät tuotteet päädy alaikäisille. Kansanterveyden tutkijoiden ja tupakanvastaisten järjestöjen mukaan uudesta sukupolvesta tehdään nyt nikotiiniriippuvaista samoilla tekniikoilla, joita tupakkayhtiöt käyttivät houkutellessaan nuoria tupakoinnin pariin – siis esimerkiksi värikkäillä ikoneilla ja hyvännäköisten mallien avulla.

Tuoreen selvityksen mukaan lähes 40 prosenttia 16-19-vuotiaista kanadalaisista kertoi kokeilleensa sähkösavuketta, ja lähes yksi kymmenestä kertoi käyttävänsä sähkösavuketta viikoittain.

Lähde
The Globe and Mail (16.11.2019): How the vaping industry is targeting teens – and getting away with it