Järjestöt: Disneyn katkaistava Vice Median yhteistyö tupakkayhtiön kanssa
Kansainväliset terveysjärjestöt vaativat Disneyä puuttumaan mediayhtiö Vicen ja Philip Morris Internationalin yhteistyöhön. Vice on tehnyt sähkösavukkeiden markkinointiin liittyvän sopimuksen Philip Morris Internationalin kanssa, ja Disney on Vicen merkittävä osakas.
Kahdeksan amerikkalaista ja kansainvälistä terveysjärjestöä vetoaa the Walt Disney Companyyn, jotta tämä käyttäisi vaikutusvaltaansa Vicen ja tupakkayhtiö Philip Morris Internationalin välisen yhteistyön lopettamiseksi. Lehtitietojen mukaan yhteistyösopimus koskee sähkösavukkeisiin liittyvää sponsoroitua sisällöntuotantoa.
Disneyn tulisi Vicen merkittävänä osakkaana vaatia, että tämä lopettaa yhteistyönsä tupakkayhtiön kanssa. Lisäksi järjestöt pyytävät Disneyä vaatiman, että Vice julkistaa kaikki yhteytensä PMI:hin ja muihin tupakkayhtiöihin sekä antaa tarkan selvityksen kaikista tupakkaan liittyvistä markkinointitoimenpiteistään.
”Olemme vakuuttuneita, että Disney ei halua tulla yhdistetyksi tupakkateollisuutta tukevaan yhtiöön”, järjestöt huomauttavat ja viittaavat Disneyn omaan tupakanvastaisuuteen nuorten suojelemiseksi. Yhtiö muun muassa kielsi hiljattain tupakoinnin Floridan ja Kalifornian teemapuistoissaan. Vicen ja PMI:n kumppanuus heikentää Disneyn omaa asemoitumista tupakoimattomuuden puolestapuhujana.
Nuoret kohderyhmänä
Campaign for Tobacco-Free Kids vetosi Disneyyn saman aiheen tiimoilta vuonna 2016, kun Vicen ja PMI:n yhteistyöstä raportoitiin ensimmäisen kerran. Vice näyttää nyt sitoutuneen yhteistyön jatkamiseen.
The Financial Times uutisoi vast’ikään Vicen ja Philip Morris Internationalin tehneen 6,5 miljoonan dollarin sopimuksen. Lehden saamien sisäpiiritietojen mukaan sopimus koskee sähkösavukkeisiin liittyvää sponsoroitua sisällöntuotantoa. Yhtiöiden mukaan Vice on hyväksynyt PMI:n rahoituksen media-alustan luomiseksi, mutta ne kiistävät, että kyse olisi sähkösavukkeiden myynninedistämisestä. Terveysjärjestöt pitävät epäuskottavana, että PMI rahoittaisi media-alustaa, jos tarkoituksena ei ole tuotteiden myynninedistäminen.
”Kuten The Financial Times kirjoittaa, Vicen yleisö on 18-34-vuotiaita, ja se vetoaa myös nuorempiin kuluttajiin”, järjestöt kirjoittavat vetoomuksessaan Disneylle. ”Tupakkateollisuus on vuosikymmenet tähdännyt tähän ikäryhmään, koska pisimpään savukkeita ja tupakkaa käyttävät aloittavat käytön nuoruudessaan. Tätä taustaa vasten on erittäin huolestuttavaa, että PMI valitsee yhteistyökumppanikseen mediayhtiön, jonka tiedetään nimenomaan vetoavan nuoriin.”
”PMI väittää haluavansa lopettaa savukkeiden myynnin ja luoda savuttoman maailman, mutta sen toimet osoittavat muuta. Tuoreiden näyttöjen mukaan PMI edelleen estää tupakan käytön vähentämiseen tähtäävää, todisteisiin perustuvaa politiikkaa, ja se käyttää kaikki keinonsa markkinoidakseen ja myydäkseen tappavia tuotteitaan”, järjestöt kirjoittavat.
Lähteet
Truth initiative (25.4.2019): Health organizations call on the walt disney company to terminate vice media partnership with PMI
Campaign for Tobacco-Free Kids (25.4.2019): Health Organizations Call on The Walt Disney Company to Terminate Vice Media Partnership with Philip Morris International