Suomalaiset kannattavat asuntojen ja ravintoloiden terassien savuttomuutta

Suomalaisista suuri enemmistö kannattaa nykyistä laajempaa tupakkatuotteiden käytön kieltämistä julkisten tilojen ulko-ovien edustoilla, julkisella rahoituksella rakennettavissa asunnoissa sekä bussi- ja raitiovaunupysäkeillä ja asemalaitureilla. Yli puolet laajentaisi käyttökieltoja myös taksitolpille ja ravintoloiden terasseille. Tiedot käyvät ilmi terveysjärjestö Suomen ASH ry:n Taloustutkimuksella teettämästä kyselytutkimuksesta.

Suomen ASH selvitti väestön suhtautumista savukkeiden, nuuskan ja sähkösavukkeiden käyttökieltojen laajentamiseen. Kyselyn perusteella kaksi kolmesta suomalaisesta (65 %) kannattaa tupakointikieltoa kaikkiin julkisella rahoituksella rakennettaviin asuntoihin. Kannatus on laajaa kaikissa tuloluokissa, ikäryhmissä, asuinalueilla ja asumismuodoissa. Tupakoivista käyttökieltoa kannattaa 39 %.

Parveketupakoinnin täydellisen kieltämisen kannatus on lisääntynyt huomattavasti vastaavasta kyselystä vuonna 2018, jolloin parveketupakoinnin täyskieltoa kannatti 46 %. Nyt kannatus on noussut jo 59 %:iin.

”Parveketupakoinnin ongelma on ollut kauan esillä. Nyt täyskieltoa kannattaa jo yli puolet. Hallinnollisesti hyvä osaratkaisu asuntojen savuttomuudelle olisi saattaa tupakointikielto kaikkiin julkisella rahoituksella rakennettaviin taloihin”, toteaa Suomen ASH:n puheenjohtaja professori Pekka Puska.

Ravintoloiden terasseille tupakkatuotteiden käyttökieltoa kannattaa 56 % vastanneista, ja kannatus on suurinta (73 %) nuorimmassa ikäryhmässä (18–24-vuotiaat).

”Tupakointikiellon ulottaminen ravintoloiden terasseille olisi merkittävä uudistus, jota nyt enemmistö kannattaa. Terasseilla huomattava osa on tupakoimattomia, jotka seurassa altistuvat tupakansavulle ja jolloin paine tupakoida lisääntyy seuran ja alkoholinkäytön myötä. Monilta terasseilta savu leviää myös läheisiin taloihin”, korostaa professori Puska.

Suomalaiset haluavat lisää savuttomia alueita

Kyselyssä väestö puoltaa laajasti savuttomien alueiden lisäämistä. Yli 80 % tukee tupakointikieltoa julkisten tilojen ulko-ovien edustalle. Tupakoivistakin kieltoa kannattaa 58 %.

Selvä enemmistö kannattaa savukkeiden, nuuskan ja sähkösavukkeiden käyttökieltojen laajentamista myös bussi- ja raitiovaunupysäkeille (72 %), asemalaitureille (68 %), taksitolpille (57 %) ja parvekkeille (59 %).

Nikotiinituotteiden käyttö vähenee

Tutkimukseen vastanneista 10 % tupakoi päivittäin. Sähkösavukkeita käyttää päivittäin prosentin verran ja nuuskaa kaksi prosenttia.  Nikotiinipussien päivittäistä käyttöä ei tässä kyselyssä ole lainkaan, vaan niitä käytetään tupakoinnin, nuuskan ja sähkösavukkeiden käytön ohella.

”On ilahduttavaa, ettei nikotiinipussien käyttö ole erittäin voimakkaasta markkinoinnista huolimatta saanut jalansijaa. Niiden markkinointi on kuitenkin kohdistettu nuoriin ja erityisesti nuoriin miehiin, minkä takia lainsäädännöllä tulee pikimmiten estää niiden käytön leviäminen. Nythän niiden markkinoinnissa käytetään kaikkia mahdollisia porsaanreikiä”, toteaa Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Taloustutkimuksen toteuttama kysely tehtiin Internet-paneelissa 26.4.–2.5. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 2014 henkilöä, ja aineisto edustaa maamme 18–79-vuotiasta väestöä, pl. Ahvenanmaa. Tutkimustulosten virhemarginaali on suurimmillaan noin 2,2, prosenttiyksikköä.