fbpx

Sukupuoli ja tupakka

Tupakkateollisuus on käyttänyt sukupuoleen perustuvia markkinointitaktiikoita jo yli vuosisadan ajan. Perinteisesti tupakkamarkkinointi kohdistettiin miehiin. Miehiin vedotakseen tupakkayhtiöt ovat yhdistäneet tupakan maskuliinisuuteen, seikkailuun, voimakkuuteen ja perinteiseksi miellettyyn miehekkyyteen.

Kun miesten tupakointi yleistyi huimaa vauhtia, tupakkayhtiöt aloittivat markkinointinsa kohdistamisen erikseen tyttöihin ja naisiin laajentaakseen asiakaskuntaansa. Tupakkateollisuus markkinoi tuotteitaan myös sukupuolivähemmistöille.

Tupakkateollisuus ratsastaa naisten oikeuksilla

Naisia tupakkateollisuus on tavoitellut vetoamalla muun muassa naisten vapautumiseen – tupakka on esitetty kapinallisena, perinteisen naiseuden hylkäävänä, vapauden ja tasa-arvon symbolina. Esimerkiksi Virginia Slims -savukkeita on mainostettu naisten vapautumiseen viittaavalla iskulauseella ”You’ve come a long way, baby”. Samaan aikaan tupakkateollisuus on vahvistanut perinteisiä sukupuolinormeja yhdistämällä tupakan kauneuteen ja painon hallintaan. Lucky Strike on esimerkiksi käyttänyt mainoslausetta ”Reach for a Lucky instead of a sweet”.

Nämä jo 1920-luvulta tutut taktiikat toistuvat edelleen: uusia nikotiinituotteita markkinoidaan nyt digitaalisessa mediassa, jossa sukupuolisidonnaiset viestit tavoittavat kohderyhmiä suoraan ja paljolti sääntelemättä. Lisäksi tupakkayhtiöt pyrkivät näyttäytymään naisten kumppaneina muun muassa juhlimalla naistenpäivää ja kampanjoimalla kotiväkivaltaa vastaan.

WHO:n tupakkasopimuksen artikla 13 kieltää tupakan mainonnan, myynninedistämisen ja sponsoroinnin. Monissa maissa tupakan markkinointi onkin kiellettyä esimerkiksi televisiossa ja radiossa, mainostauluilla, painetussa mediassa ja internetissä, mutta tupakkatuotteiden näyttäminen elokuvissa on useimmiten vähemmän säädeltyä.

Naisilla suurempi riski eri sairauksiin

Naisen keho reagoi tupakoinnin haittoihin miehiä herkemmin. Naisille aiheutuvat terveyshaitat on kuitenkin paljolti sivuutettu, mikä on ristiriidassa terveyteen liittyvien kestävän kehityksen tavoitteiden (tavoitteet 3.55.6) sekä YK:n kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan sopimuksen kanssa.

Keuhkosyövän riski on tupakoivilla naisilla ja miehillä sama, mutta aivohalvauksen, sydän- ja verisuonitautien sekä ennenaikaisen kuoleman riski on naisilla suurempi. Lisäksi hormonaaliset ehkäisyvalmisteet voivat lisätä tupakoivien naisten veritulpan (tromboembolia) riskiä. Tupakointi edesauttaa myös rinta- ja kohdunkaulansyövän kehittymistä, ja voi heikentää hedelmällisyyttä sekä aiheuttaa raskausajan komplikaatioita.

Raskausajan tupakointi ja passiivinen tupakointi vahingoittavat myös syntymätöntä lasta. Lisäksi naiset joutuvat työskentelemään tupakkaviljelmillä raskaana ollessaan terveysvaaroista huolimatta. Kemikaalit, nikotiinimyrkytys ja raskas työ heikentävät raskaana olevien terveyttä, mikä voi aiheuttaa keskenmenon.

Maailmalaajuisesti naiset altistuvat miehiä enemmän ympäristön tupakansavulle. Passiivisen tupakoinnin seurauksena kuoli 573 000 naista vuonna 2016. Vastaava luku oli miehillä 311 000. Passiivinen tupakointi vahingoittaa merkittävästi myös lapsia, jotka altistuvat tupakansavulle useissa maissa ensisijaisesti kotona.

Tupakointi ja sukupuoli

  • WHO:n mukaan 22 prosenttia maailman väestöstä tupakoi vuonna 2020.
  • Miehistä 37 prosenttia tupakoi ja naisista 8 prosenttia.
  • Maailman miljardista tupakoijasta 200 miljoonaa on naisia.
  • Kaksi miljoonaa naista kuolee tupakan takia vuosittain. Heistä 71 prosenttia elää matala- ja keskituloisissa maissa.
  • Passiiviseen tupakointiin kuolevista 64 prosenttia on naisia.

Katso myös:

Suomen ASH: Sukupuoli huomioitava tupakoinnin torjunnassa
Suomen ASH: Tytöt tupakkayhtiöiden tähtäimessä

Tobacco-Free Kids (2024):Background on women & girls and tobacco(pdf)

Tobacco Control (2022): Tobacco industry: a barrier to social justice

STOP (2021): Women and the Tobacco Industry (pdf)

Tobacco-Free Kids (26.5.2021): New Report Details Tobacco Industry’s Predatory Marketing to Women and Girls and the Devastating Health Consequences

Unfairtobacco (2021): Factsheet. Women have a right to a tobacco-free world (pdf)

WHO Europe (2021): Through a gender lens: women and tobacco in the WHO European Region (2021) (pdf)

Tobacco Atlas (7.4.2020): Tobacco Industry Targets Women and Girls as Next Generation of Smokers

CDC: 2001 Surgeon General’s Report Highlights: Marketing Cigarettes to Women