Synteettisillä nikotiinituotteilla kierretään terveysvaroituksia

Suurin osa sähkösavukkeiden mainoksista Instagramissa ei noudattanut Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkeviraston (FDA) terveysvaroitusvaatimuksia, selviää JAMA Network Openissa julkaistusta tutkimuksesta.

Tutkimuksessa analysoitiin elokuun 2021 ja lokakuun 2022 välillä Instagramissa julkaistuja synteettistä nikotiinia sisältävien sähkösavukkeiden postauksia. Postauksista 87 % ei täyttänyt FDA:n tupakkamarkkinoinnille asettamia vaatimuksia.

Synteettinen nikotiini valmistetaan laboratoriossa. Sitä käytetään lähes kahdessa kolmasosassa Yhdysvaltojen vape-kauppojen sähkösavukkeissa.

Koska synteettinen nikotiini ei ollut peräisin tupakasta, FDA:n säätely ei koskenut sitä sisältäviä tuotteita. Näin valmistajat pystyivät tuomaan markkinoille synteettistä nikotiinia sisältäviä tuotteita sellaisissa mauissa, jotka oli kielletty nuoria houkuttelevina.

Tutkijat havaitsivat myös, että 74 % analysoiduista postauksista mainosti maustettuja tuotteita, ja niissä oli usein hedelmien tai jälkiruokien kuvia. Lisäksi monissa postauksissa näkyi ihmisiä käyttämässä sähkösavukkeita. Sosiaalisen median mainokset tavoittavat miljoonia nuoria käyttäjiä päivittäin.

Huhtikuussa 2022 FDA sääti, että synteettistä nikotiinia sisältävien sähkösavukkeiden mainoksissa on oltava terveysvaroitus, joka kattaa 20 % mainoksen pinta-alasta ja sijaitsee mainoksen yläosassa.

Tutkimus osoitti, että terveysvaroitukset voivat vähentää käyttäjien reagointia julkaisuihin. Maustettuja nikotiinituotteita mainostavat julkaisut saivat vähemmän tykkäyksiä ja kommentteja, jos niissä oli terveysvaroitukset. Myös varoitusten suurempi koko johti vähäisempään kommentointiin.

Lähde:
Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania (30.9.2024): New Research Uncovers How Synthetic Nicotine Brands Market E-Cigarettes to Young People on Social Media