F1 mahdollistaa tupakkateollisuuden mainonnan nuorille
Tupakkateollisuuden ja Formula 1:n intressit ovat yhteneväiset, kun on kyse uusien asiakkaiden saamisesta, selviää STOP-järjestön ”Driving Addiction” -raporttisarjan uudesta julkaisusta. F1:n lapsille suunnatun palvelun avulla tupakkateollisuus saa lisää mahdollisuuksia markkinoida tuotteitaan myös nuorille.
F1 Kids -palvelu on lajin nuorimmille faneille suunnattu maailmanlaajuinen live-lähetys, jossa on esimerkiksi nuoria kommentaattoreita. Sen avulla tupakkateollisuus saavuttaa myös lapset ja nuoret.
Palvelussa autot näytetään logoineen, minkä seurauksena British American Tobaccon (BAT) sähkösavuke- ja nikotiinipussimerkit näkyvät lapsille. Se on vastoin tavoitetta suojella lapsia tupakkateollisuuden markkinoinnilta.
Vuonna 2024 BAT ja Philip Morris International käyttävät arviolta 40 miljoonaa dollaria tavoittaakseen F1:n yleisöt.
Formula 1:n uusi yleisö entistä nuorempaa
F1:n avulla tupakkateollisuus saavuttaa entistä nuoremman, globaalimman ja monimuotoisemman yleisön. F1:n tuoreimpien tietojen mukaan se on onnistunut houkuttelemaan nuorempaa fanikuntaa erityisesti sosiaalisen median ja Drive to Survive -sarjan myötä.
Arvioiden mukaan yli neljä miljoonaa amerikkalaista ja eurooppalaista 8–12-vuotiasta lasta seuraa formuloita. Vuonna 2019 julkaistun tutkimuksen mukaan 62 % F1:n uusista faneista oli alle 35-vuotiaita.
F1 on ilmoittanut kumppanuudestaan lelujätti LEGO:n kanssa. Vaikka kilpa-autojen leluversioissa ei olisikaan tupakkamainontaa, ne voivat lisätä nuorten kiinnostusta formuloita kohtaan.
Lisäksi F1 on lisännyt vanhojen kuvatallenteiden käyttöä niiltä vuosikymmeniltä, jolloin savukesponsorointi oli yleistä. Vanhoja autoja nähdään myös suoratoistopalvelussa julkaistussa minisarjassa, joka kertoo brasilialaisesta kilpa-autoilijasta Ayrton Sennasta. Vuonna 2025 tullaan julkaisemaan myös F1-aiheinen elokuva, jonka pääosassa näyttelee Brad Pitt.
Lähde
STOP (11/2024): Driving Addiction: A Race for Future Generations (pdf)