Alkoholiyhtiöt hyödyntävät verkkomainontaa virtuaalisina myymälöinään

Alkoholimainokset, alkoholin myynti ja toimitus ovat linkittyneet erottamattomasti toisiinsa, selviää uudesta australialaisesta tutkimuksesta. Tämä osaltaan lisää alkoholin saatavuutta.

Alkoholiyhtiöt käyttävät verkkomainontaa ikään kuin virtuaalisina myymälöinään, käy ilmi Queenslandin, Curtinin, Monashin ja Queenslandin teknillisen yliopiston tutkimuksesta. Alkoholimainokset ohjaavat asiakkaat suoraan verkkokauppoihin ja sovelluksiin, joissa myydään alkoholia ja toimitetaan ne nopeasti koteihin. Tämä on hämärtänyt alkoholimainonnan ja -myynnin välistä rajaa.

Alkoholiyhtiöt kohdistavat suuria määriä alkoholimainontaa ihmisille sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa tarkasteltiin yli 56 000 Instagramissa ja Facebookissa lokakuun 2021 ja kesäkuun 2023 välillä julkaistua mainosta. Valtaosa (83,8 %) sisälsi painikkeen, joka kannusti ihmisiä vuorovaikutukseen mainoksen kanssa.

Lähes 40 %:ssa mainoksista oli painike, joka ohjasi ihmiset alkoholia myyvälle verkkosivustolle. Mainosten ”osta nyt” -painikkeista lähes 90 % ja ”lisätietoa” -painikkeista lähes neljännes ohjasivat käyttäjän suoraan myyntisivustolle.

Säädöksiä on päivitettävä kiireellisesti

Australiassa 10 miljoonaa ihmistä vuosittain kärsii alkoholin aiheuttamista haitoista. Lisäksi alkoholin aiheuttamat kuolemat ovat Australiassa korkeimmalla tasolla kymmeneen vuoteen, ja alkoholista johtuvien tapaturmien aiheuttamat kuolemat ovat yli kaksinkertaistuneet vuosien 2010 ja 2020 välillä.

Verkossa tapahtuva alkoholimainonta nykyisessä muodossaan lisää alkoholin saatavuutta, nopeuttaa myyntiä ja toimituksia sekä lisää alkoholista johtuvia haittoja.

Nykyiset säädökset alkoholimainonnasta ja -myynnistä on laadittu perinteisiä kivijalkakauppoja ja ravintoloita varten. Tutkijat korostavat, että lainsäädäntöä on päivitettävä kiireellisesti Australiassa ja harkittava, mitä muutoksia tarvitaan, jotta pysyttäisiin mukana digitaalisen maailman nopeassa kehityksessä. Tarvitaan kiireellisiä toimia rajoittamaan alkoholitoimitusten hallitsematonta kasvua.

Lähde
Fare (8/2024): Buy now: the link between alcohol advertising, online sales and rapid delivery (pdf)