Sveitsissä äänestettiin tupakkamainontakiellon puolesta

Sveitsiläiset äänestivät tupakkalaista, jolla kielletään nuoret ja lapset tavoittava tupakkamainonta.

Kansalaisaloite, joka suojelee lapsia tupakkamainonnalta, hyväksyttiin Sveitsissä kansanäänestyksellä. Äänestyksessä 56,6 prosenttia äänesti mainontakiellon puolesta. Aloitetta tuki kaikkiaan 16 kantonia 26:sta.

Tällä hetkellä tupakkamainokset ovat kiellettyjä televisiossa ja radiossa. Vastaavasti elokuvateattereissa, julkisissa tiloissa, festivaaleilla sekä joukkoliikenteessä koskevat käytännöt vaihtelevat alueittain. Oikeastaan mikään kantoni ei kiellä savukkeiden mainontaa lehdissä tai Internetissä.

Addiction Switzerlandin -kansalaisjärjestön johtaja Grégoiren mukaan tulos on ”suuri askel eteenpäin”. Myös Syöpäliiton Stefanie de Borba kommentoi, että ihmiset ovat ymmärtäneet terveyden olevan taloudellisia etuja tärkeämpää.

Sveitsissä sijaitsevat maailman suurimpien tupakkayhtiöiden, kuten Philip Morris Internationalin ja British American Tobaccon, pääkonttorit. Sveitsissä ovat myös Euroopan heikoimmat tupakkamainontaa rajoittavat lait.

Noin joka neljäs sveitsiläinen tupakoi. 15–24-vuotiaista tupakoi 31,7 prosenttia. Tutkimusten mukaan 57 % aikuisista tupakoitsijoista aloitti tupakoinnin alaikäisenä.

Terveysministeri Alain Berset kertoi, että aloitteen käyttöönotto on tehtävä mahdollisimman nopeasti, mutta asia tuskin etenee tänä vuonna.

Vastaehdotus olisi säilyttänyt taloudelliset edut

Terveys- ja nuorisojärjestöjen aloitteen kriitikoihin kuuluivat muun muassa hallitus ja parlamentti. Niiden mielestä aloite on liian äärimmäinen, loukkaa taloudellisia vapauksia ja on vaikeasti toteutettavissa. He myös syyttivät kansalaisaloitteen kannattajia ”likaisen kampanjan” käynnistämisestä.

Aloitteen vastustajat esittivät vastaehdotuksen, joka olisi asettanut tiukempia rajoituksia tupakkatuotteille, mutta olisi sallinut mainonnan myyntipisteissä, lehdissä, Internetissä ja festivaaleilla, jotka eivät olisi suoraan suunnattu alaikäisille. Vastaehdotuksen tarkoituksena oli säilyttää taloudelliset edut.

Lähde
SWI Swissinfo.ch (13.2.2022): Swiss back further restrictions on tobacco advertising