Maailmancupin ulkopuolelle jäänyt tupakkateollisuus yrittää edelleen tavoittaa jalkapallofaneja
Fédération Internationale de Football Association (FIFA) ja Qatarin terveysministeriö ovat kieltäneet tupakkasponsoroinnin ja tupakkatuotteet Qatarissa järjestettävien jalkapallon MM-kisojen stadioneista ja peleistä. Siitä huolimatta tupakkateollisuus voi yrittää hyötyä jalkapallon MM-kisoista.
Tupakkayritykset ovat rikkoneet ennenkin tupakan mainontakieltoja, sillä ne haluavat yhdistää tappavat tuotteensa urheiluun ja kääntää huomion pois tupakkatuotteiden terveysriskeistä.
Tupakkateollisuuden toiminnan seuraaminen MM-kisoissa on tärkeää, sillä se voi auttaa estämään ensi vuoden U-20 World Cupiin mahdollisesti suunniteltua tupakkamainontaa. Indonesiassa järjestettävässä nuorisoturnauksessa tupakkateollisuuden vaikutus kansanterveyteen voi olla entistä haitallisempi Indonesian heikompien tupakanmainontasäännösten ja suuren nuorisoyleisön vuoksi.
Tupakkayritykset ovat löytäneet monia tapoja liittyä urheiluun
FIFA kielsi tupakoinnin MM-turnauksissa vuonna 2002 osana WHO:n kanssa tehtyä yhteistyösopimusta. Kielto on sittemmin laajentunut koskemaan sähkösavukkeiden ja lämmitettyjen tupakkatuotteiden käyttöä – ulkotupakointialueita lukuun ottamatta. FIFA on myös kieltänyt kaiken tupakan mainonnan, markkinoinnin ja sponsoroinnin sekä tupakan ja tupakkatuotteiden myynnin tapahtumapaikoilla MM-kisojen aikana. Lisäksi julkiset tilat ovat Qatarissa savuttomia.
Tupakkateollisuus ymmärtää jalkapallon vetovoiman. Muun muassa tupakkajätti Philip Morris International (PMI) sponsoroi Kiinan kansallista jalkapalloliigaa vuonna 1994 huolimatta maan laista, joka kieltää tupakkamainonnan urheilustadioneilla. PMI kuvaili sisäisessä asiakirjassaan, että Aasiassa jalkapallo on suosittua nuorten tupakoivien miesten keskuudessa, ja ettei urheilusta nauttiminen vaadi käytännössä erityistaitoja.
Sekä kansainväliset että kansalliset tupakkayhtiöt ovat sponsoroineet turnauksia ja joukkueita sekä omistaneet jalkapalloseuroja. Tupakkayhtiöt ovat myös liittäneet nimensä isäntämaan ulkopuolisiin televisiolähetyksiin.
Sidoksissa olevaa mainontaa tapahtuu edelleen. Esimerkiksi nikotiinipussibrändin luoma pop-up-pubi Lontoossa tarjoaa MM-kisojen aikana ilmaisia nikotiinipusseja halpojen juomien lisäksi.
Jalkapallon MM-kisoista viestintämahdollisuus tupakkateollisuuden vastainen
Jalkapallon MM-kisat tarjoavat mahdollisuuden tavoittaa miljoonia ihmisiä myös tupakanvastaisilla viesteillä. Esimerkiksi FIFA julkaisee tupakoinnin vastaisia julkisia ilmoituksia stadioneilla turnausten aikana. Nämä voivat tavoittaa läsnäolijoiden lisäksi paikalliset sekä katsojat ympäri maailmaa.
Lähde
STOP (21.11.2022): Excluded From the World Cup, the Tobacco Industry Still Tries to Reach Fans