Sukupuoli huomioitava tupakoinnin torjunnassa
Naisten tupakointi on yleisintä WHO Euroopan alueella, kertoo naisten tupakointiin pureutuva raportti. Tupakoinnin torjunnassa tulisi huomioida sukupuoli, sillä tupakkateollisuus käyttää yhä sukupuoleen perustuvia viestejä tuotteidensa markkinoinnissa.
WHO Euroopan julkaisema Through a gender lens: women and tobacco in the WHO European Region (2021) -raportti summaa haasteita, joita naiset ja tytöt kohtaavat WHO Euroopan alueen tupakkaepidemiassa.
Naisten tupakointi on WHO Euroopan alueella yleisintä maailmassa. Maailmanlaajuisesti naisista tupakoi 9 prosenttia vuonna 2018, mutta WHO Euroopan alueella vastaava luku oli 19 prosenttia, mikä tarkoittaa 67 miljoonaa naista. Tupakoivien naisten määrä on laskenut vuoden 2000 luvusta (23 %, 77 miljoonaa naista), mutta vuonna 2025 sen odotetaan olevan edelleen jopa 18 prosenttia. Naisten tupakointi on myös lisääntymässä maissa, joissa se on perinteisesti ollut hyvin vähäistä.
Myös tyttöjen tupakointi on yleistä WHO Euroopan alueella, jossa arviolta 12 prosenttia 13–15-vuotiaista tytöistä käyttää tupakkaa. Osuus on 1,5 kertaa enemmän kuin globaali keskiarvo, 8 prosenttia.
Sukupuolen ottaminen huomioon tupakoinnin torjunnassa ja tupakoinnin lopettamisen tuessa on tärkeää, sillä tupakkateollisuus on käyttänyt sukupuoleen perustuvia markkinointitaktiikoita jo yli vuosisadan ajan.
Raportin mukaan tutkimuksissa on havaittu, että naisten onnistuvat miehiä huonommin tupakoinnin lopettamisyrityksissä. Kaikkein vähäisimmäksi lopettaminen on havaittu nuorilla naisilla, jotka elävät köyhillä alueilla ja/tai kuuluvat etnisiin vähemmistöihin. Vaikka naisille suunnatut tupakoinnin lopettamisohjelmat keskittyvät usein erityisesti raskaudenaikaiseen tupakointiin, naisia on kuitenkin autettava tupakoinnista eroon laajemmin ja kaikissa elämän vaiheissa.
Mainontakielto ei estä markkinointia
Tupakkayhtiöt ovat markkinoinnissaan vedonneet naisten vapautumiseen – tupakka on esitetty kapinallisena, perinteisen naiseuden hylkäävänä, vapauden ja tasa-arvon symbolina. Samaan aikaan tupakkateollisuus on vahvistanut perinteisiä sukupuolinormeja yhdistämällä tupakan kauneuteen ja hoikkuuteen.
WHO:n tupakkasopimuksen artikla 13 kieltää tupakan mainonnan, myynninedistämisen ja sponsoroinnin. Raportin mukaan vain seitsemän Euroopan alueen maista toimeenpani artiklaa 13 kokonaisuudessaan. Useimmissa alueen maissa tupakan mainostaminen on kielletty televisiossa ja radiossa, mainostauluilla, painetussa mediassa ja internetissä, mutta esimerkiksi tupakkatuotteiden näyttäminen elokuvissa ja televisiossa on vähemmän säädeltyä.
Epäsuoraa markkinointia elokuvissa ja somessa
Tupakan tuotesijoittelu elokuvissa ja internetissä vaikuttaa merkittävästi kulttuuriin ja normalisoi tupakointia.
Yhdysvalloissa tehtyjen tutkimusten mukaan noin kolmannes nuorten tupakoinnin aloittamisesta johtuu altistumisesta elokuvatupakoinnille. Esimerkiksi suosituissa sarjoissa Stranger Things, Walking Dead ja Orange is the New Black päähahmojen tupakointia oli vuoden 2016 tuotantokausilla 180:ssä, 94:ssä ja 45 kohtauksessa.
Sosiaalinen media tarjoaa alustoja tuotteiden markkinointiin. Tupakkateollisuus hyödyntää somevaikuttajia, kuten muotibloggaajia, joista valtaosa on naisia ja ohjeistaa heitä peittämään kuvista tuotteiden terveysvaroitukset. Uusien tuotteiden markkinointia selvittäneiden tutkimusten perusteella vaikuttajat esittelevät tuotteita tavoilla, jotka saavat ne näyttämään ”julkkiskulttuurilta” ja terveellisiltä elämäntavoilta.
Tupakkateollisuus käyttää naisille ja tytöille suunnatussa markkinoinnissaan myös tupakkapakkauksia. Tutkimuksissa on havaittu, että naiset ja tytöt mielsivät mm. erittäin ohuet tupakkapakkaukset vähemmän haitallisiksi. Vaikka tupakkapakkausten ulkoasua säädellään suurimassa osassa WHO Euroopan aluetta, harhaanjohtava markkinointi jatkuu edelleen uusien tuotteiden, kuten sähkösavukkeiden, ulkoasussa.
Lähde
WHO Europe (2021): Through a gender lens: women and tobacco in the WHO European Region (2021) (pdf)