Markkinointi
Tupakointia pystytään vähentämään, ja kun se vähenee, ihmisten terveys paranee.
Tupakkatuotteita mainostetaan kuitenkin edelleen myönteisenä asiana.
Mainokset ovat valheellisia, eivätkä ne kerro asiasta totuutta. Tupakkateollisuus on
väittänyt, että tupakointi ei ole vaaraksi terveydelle. Kun saatiin enemmän tietoa
tupakkatuotteiden käytön vaaroista, tupakkamainontaa alettiin rajoittaa tai se
kiellettiin kokonaan. Suomessa tupakkamainonta kiellettiin lailla vuonna 1978.
Markkinointi hienovaraistuu
Tupakkateollisuus etsii jatkuvasti uusia markkinointikeinoja. Kun mainontakiellot
yleistyvät, esimerkiksi tupakka-askeista on tullut tärkeitä markkinointikanavia.
Tupakan valmistajat haluavat mainostaa tuotteitaan. Mainostamisen tavoite on,
että ihmiset alkaisivat tupakoida. Mainostamisen kohteena ovat erityisesti lapset ja nuoret,
koska valtaosa aloittaa tupakoinnin alle 18-vuotiaana.
Tupakkamainonnassa ei yleensä myydä suoraan jotain tupakkamerkkiä, vaan se on
vaikeammin havaittavaa. Markkinoinnissa ei tuoda esille terveysvaaroja tai niitä vähätellään.
Siinä tuodaan esille mielikuvia, millainen ihminen tuotetta käyttäisi.
Elokuvat
Tupakointi elokuvissa vaikuttaa nuoriin. Niissä sekä myös näytelmissä, musiikkivideoilla
ja televisiossa tupakointi esitetään osana itse tarinaa. Vaikka todellisessa elämässä
tupakointi on vähentynyt, elokuvissa tupakointi on yleistä.
Monista elokuvista tehdään esimerkiksi näytelmiä ja videoita, joten niillä on pitkäaikainen
vaikutus katsojiin. Niitä myös esitetään usein uudestaan, joten tupakointi näkyy pitkän aikaa.
Valtaosa Suomessa näytettävistä elokuvista tulee Yhdysvalloista. Vuodesta 2002 vuoteen 2018
melkein puolet suosituimmista amerikkalaisista elokuvista oli sallittu lapsille. Yli puolessa
niistä tupakoitiin tai savukkeet olivat muuten esillä.
Tutkimuksissa on todettu, että elokuvien tupakointi vaikuttaa nuoriin. Jos savukkeet olisivat
niissä vähemmän esillä, sillä olisi myös vaikutusta nuorten tupakointiin. Maailman terveysjärjestö WHO
ehdottaa, että tupakointia sisältäviin elokuviin tulisi ikärajoitus.
Sosiaalinen media
Tupakkayritykset hyödyntävät markkinoinnissaan myös sosiaalista mediaa, kuten Instagram,
Facebook ja X. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan tupakkayhtiöt maksavat suosituille
sosiaalisen median vaikuttajille. Tavoite on, että he lähettävät kuvia savukkeista ja
tupakoinnista omissa viesteissään.
Lue lisää amerikkalaisen Tobacco-Free Kids -järjestön sivuilta Where there is smoke? (englanniksi, ei selkokielellä)
Sivustolla kerrotaan tupakkayhtiöiden petollisesta vaikuttamisstrategiasta sosiaalisessa mediassa.
Tupakkayritykset myös järjestävät juhlia ja kilpailuja, joissa tupakkamerkit ovat esillä.
Osallistujia kehotetaan lähettämään omissa viesteissä kuvia niistä.
Tiesitkö että,
- Tupakkamainonta kiellettiin Suomen tupakkalaissa jo vuonna 1978.
- Tupakkalain mukaan mitään tupakointiin liittyvää ei saa mainostaa.
- Kun tupakkayritykset mainostavat nuorille, ne hyödyntävät elokuvia ja sosiaalista mediaa.
Katso myös:
Suomen ASH: Pakkausmerkinnät ja esilläpito
Smokefree Media: Smokefree movies (ei selkokielellä)