Tupakkayhtiö viherpeseytyy S-ryhmän ilmastokampanjassa

Suomen ASH vetoaa, että S-ryhmä poistaa tupakkayhtiön ilmastokampanjasta. Kampanjan tavoite itsessään on erittäin hyvä, mutta tupakkateollisuuden mukana olo heikentää kampanjan uskottavuutta. Kansanterveysjärjestö painottaa, että tupakkateollisuus sekä saastuttaa että kuluttaa ympäristöjä merkittävästi.

S-ryhmä julkaisi Helsingin Sanomien etusivulla Isojuttu-ilmastokampanjan mainoksen (4.4.), jossa lueteltiin kampanjaan osallistujat. Niistä yksi on tupakkayhtiö Philip Morris Finland. Kampanjan verkkosivuilla yhtiö kertoo tavoitteekseen savuttoman maailman.

”Yhtiö, joka tuottaa tupakkatuotteita, ei aja ilmaston etua vaan tekee viherpesua. Ihmettelemme yhtiön osallistumista ja mukaanpääsyä kampanjaan. Esimerkiksi Maailman terveysjärjestö WHO on kieltäytynyt yhteistyöstä tupakkayhtiön kanssa. Samaa linjaa tulisi noudattaa laajemminkin”, Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara toteaa.

Ympäristöraportti karua luettavaa

WHO:n viime vuonna julkaisema raportti tupakkateollisuuden vaikutuksista ympäristöön paljastaa tupakkateollisuuden kuluttavan ja saastuttavan ympäristöjä merkittävästi. Raportissa todetaan, että tupakan kokonaisympäristöjalanjälki on verrattavissa yksittäisten maiden ympäristöjalanjälkeen.

”Maailmassa tuotetaan kuusi biljoonaa savuketta vuosittain. Valmistuksessa käytetään runsaasti vettä, energiaa ja kemikaaleja. Lisäksi savukkeista itsestään tulee runsaasti jätettä. Tupakkateollisuus uhkaa siis paitsi terveyttä, myös ympäristöä”, Mervi Hara kertoo.

Tupakka tappaa seitsemän miljoonaa ihmistä vuosittain. Lisäksi tupakan valmistus ja markkinointi loukkaavat ihmisten ja työntekijöiden oikeuksia ja muun muassa tukevat lapsityövoiman käyttöä.

WHO FCTC Global Studies Series (2018): Cigarette smoking. An assessment of tobacco’s global environmental footprint across its entire supply chain and policy strategies to reduce it (pdf)